ראשי | רפואה משלימה | טיפול טבעי בלחץ נפשי, חרדה ומתח

טיפול טבעי בלחץ נפשי, חרדה ומתח

טיפול טבעי בלחץ נפשי, חרדה ומתח טיפול טבעי בלחץ נפשי, חרדה ומתח

הכל תלוי בנו - טיפול טבעי בלחץ נפשי חרדה ומתח

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

טיפול טבעי בלחץ נפשי חרדה ומתח מאפשר לנו להבין את הגורמים ללחץ נפשי ומתח ולטפל בהם בצורה טבעית בעזרת נטורופתיה והטיפול... כמובן אפקטיבי ויעיל ביותר.

התרגום המילולי של סטרס אמנם מגדיר את התחושה שאנחנו מרגישים אבל לגוף האדם, יש מערכת תרגום של עצמו והדברים נראים ומתורגמים אחרת לגמרי ממה שאנחנו חושבים ו/או חוֹוים...
 
לא משנה כמה תספרו לי או לעצמכם שאתם רגועים, נינוחים ושלווים... מהרגע שהגוף שלנו מזהה אות מצוקה / מועקה / סטרס ראשון, מתחילה שרשרת פעולות אוטומטיות עם או בלי ידיעתנו או התערבותנו...
 
האם סטרס הוא רק אותו לחץ שאנחנו מרגישים?
התשובה היא לא! לא חד משמעי!
למעשה, כל התרגשות, דאגה, טירדה, פקקי תנועה, עלבון, כאב, מחלה, חשש, פעילות גופנית מאומצת, כל תהליך רפואי החל מפגישה אצל השיננית ועד הליכים רפואיים סבוכים יותר, מצב כלכלי/ בטחוני מעורער – אלו הן רק דוגמאות קטנות שממחישות את הגורמים שמעוררים את מערך תגובות השרשרת כשהגוף מזהה את תחושת הסטרס והעקה שאנחנו מרגישים מבפנים, כשאנחנו חולים, מקבלים מכה או חלילה תאונה זו או אחרת – עדיין הגוף מגיב באותה הצורה ובאותה המידה כשאנחנו במצוקה קיומית אמיתית.
 
מנגנון הסטרס האנושי, הוא אחד המנגנונים העתיקים שמלווים אותנו בני-האדם מאז ימי האדם הקדמון ונותרו זהים בה במידה מאי-אז ועד עצם היום הזה.
בימי האדם הקדמון הופעל מנגנון הסטרס בעיתות מצוקת אמת למשל בעיתות ציד או איום ממשי על החיים בכל מפגש עם חיה זו או אחרת פנים לפנים.
 
ברמה הפיזיולוגית, כל אירוע ותרחיש שכזה, כל תחושה, מחשבה או טירדה ואף דאגה קלה, מעוררת את בלוטת יותרת הכליה וזו בתורה מפעילה שרשרת התרחשויות תוך הפרשת אדרנלין לזרם הדם שתפקידו הראשי והעיקרי הוא לדאוג להישרדותנו.

מהו אנדרנלין:
אם כבר הזכרנו את האדרנלין, כדאי שניתן לו את הכבוד המגיע לו – ומגיע...
כאמור האדרנלין הורמון קורטיקוסטרודיאלי שחלק מתפקידיו הוא להכין את הגוף להתמודדות עם מצבי לחץ. לפיכך, האדרנלין משפיע על קצב זרימת הדם, על השרירים, על קצב חילוף החומרים של סוכרים כשפעולותיו אלו, משפיעות על קצב הלב, עומק הנשימה, קצב חילוף חומרים, עוצמת כיווץ השרירים ועוד.

בו בזמן שהאדרנלין מכוון את הגוף לפעולה ומזרימה דם לשרירים ומאיצה את הקצב על מנת שהאדם יוכל להגיב (FFF), באותה נשימה, ממש בו בזמן מופחתת זרימת הדם למקומות לא חיוניים הישרדותית כמו למשל למערכת העיכול והמעיים בכללותם, מערכת השתן ושלפוחית השתן בפרט – הם לא שייכים למנגנון ההישרדותי ולכן, הגוף מבצע עבורם סוג של shut down כדי להאיץ את תיפקודיו ההישרדותיים. יש לו שימושים רבים נוספים לאדרנלין, אך הם לא ממש קשורים ישירות למצבי סטרס (הפחתת דימום בניתוחים, הקלה בהתקפי אסטמה, מגדיל את משך השפעתם של חומרי אילחוש ועוד)
 
איך עובד מנגנון הסטרס?
הגוף שלנו מזהה מצב של סטרס, מפריש אדרנלין, האדרנלין מגביר את קצב זרימת הדם, את קצב פעימות הלב, משנה את איכות ועומק הנשימה, מזרים יותר חמצן לשרירים, מחדד את החושים שלנו (ראיה, ריח, שמיעה) – כל הגוף נדרך ובו בזמן, כל מערכת שאינה חשובה להישרדותנו בג'ונגל האנושי, עובר למצב הדממה... כך למשל מערכת העיכול, מערכת השתן, מערכת החיסון – כל אלו אינם נדרשים כאן במערך ההישרדותי = מנוטרלים במיידית!
 
אם פעם, כשהאדם הקדמון עוד הסתובב בערבות הדינוזאורים והממותות, יצא לאיטו לחפש לו תעסוקה, עניין או בשר ציד בערך אחת לשבוע או עשרה ימים, הגוף הפעיל את אותו המנגנון עליו דיברנו בפיסקאות קודמות כשמיד לאחר הצייד והמתח הגדול, חזרה השלווה אל האדם והיה לו מספיק זמן לתקן את כל מערכות הגוף "הלא חיוניות במצב הישרדותי" שעברו למצב "הדממה".
 
זה הרגע הנכון להזכיר שמנגנון הסטרס האנושי שזה עתה פירקנו אותו לחתיכות וגורמים, פועל בדיוק כך הזה עד עצם היום הזה...!
 
אבל רגע לפני שניקח את הדברים החדשים שלמדנו כחומר למחשבה, חשוב להזכיר עוד כמה פרטים קטנים אך מאוד מהותיים.
 
1. חומר הגלם ממנו מייצר הגוף הורמונים הוא לא אחר מאשר?... הכולסטרול. כלומר רבותי, כשהגוף שלנו מזהה מצב של סטרס אותה שרשרת תגובות מתחילה בגיוס חומר גלם ליצירת ההורמונים הנדרשים באותו התיפקוד ההישרדותי שזה עתה סיימנו להסביר. רק בשביל שנבין דברים לעומקם, אדרנלין שמפעיל את כל מערכת התגובה לסטרס הוא הורמון.
 
2. אינסולין למשל שמביא את האנרגיה (סוכר) לשרירים כדי שהאדם יוכל להגיב ברמה ההישרדותית ולברוח על חייו או לחילופין להילחם – גם הוא הורמון.

זה הזמן והמקום הנכון להרים גבה ולשאול–
סליחה,
את רוצה לומר שבכל פעם שאנחנו מתרגזים, מתעצבנים, מרגישים מתוחים, או מבולבלים או טרודים או עסוקים במחשבות או סתם בחוסר שקט פנימי מבלי שאף אחד אפילו מבחין בכך – הגוף שלנו מייצר כולסטרול?, הגוף מייצר אדרנלין?, הגוף מייצר אינסולין?
כן..
כ ן . . .
כ  ן  . . .
 
אני אומר ברשותכם עוד כמה מילים, כי אחת מהמגפות שהמילניום בו אנחנו חיים סובל, היא השמנת יתר, סכרת, יתר לחץ דם ופרופיל שומנים שחורג מההתוויות של קופות החולים...
 
האמת שהמצב מורכב:
מצד אחד, הגופים האחראיים על בריאותנו דואגים וטורחים להוריד את הערכים המומלצים והמוגדרים כבריאים לאדם…
 
מאידך רבותי, זה משאיר מעט מאוד אנשים שחיים בתוך המסגרת, כי את החיים במילניום הנוכחי כולנו מכירים, כולנו קמים בבוקר מאוחר, יוצאים אל הפקקים, עוקפים אותנו בדרך לפחות פעמיים שלוש, עוד פעמיים מישהו שולף לעברנו אצבע משולשת ועוד פעם אחת לפחות מישהו טורח להסביר לנו באיזה מקצוע עבדה/ עובדת אמא שלנו...

אנחנו מגיעים באיחור הזוי לעבודה, בדפיציט ארוּר של זמן, ברור לנו מה מחכה לנו על השולחן ואיזה פרצוף יעשה הבוס – וזו רק תחילתו של היום...
כל תוספת במשפט הארוך הזה שהפך שיגרת חיים עבור רבים מאתנו, הוא סטרס שעכשיו, אתם כבר יודעים מה המשמעות שלו, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך...
 
אה, כן – על הטווח הארוך לא ממש הרחבנו את הדיבור
חשוב שתדעו שכל אירוע מלחיץ (אמרנו אורחות חיים, פעילות גופנית מאומצת, פציעה קשה, תאונה, מחשבות, רגשות, טרדות, ניתוחים, טיפולי שיניים ועוד) כולם כולם דורשים הסתגלות מחודשת של הגוף למצב החדש. לאורך זמן, אותה בלוטת אדרנל שנסחטת בכל אירוע ותרחיש עקה/ סטרס, חֹווה התשה ועם השנים, ניתן לראות את ההתשה הזו בפעילותה.

נכון, זו לא רק בלוטת האדרנל שמגיבה, סטרס לאורך זמן מערב גם את רמות הקורטיזול בדם וזה לכשעצמו, גם מאיץ תהליך טרשת עורקים וגם הפרשה עודפת של חומצות עיכול. גם הקורטיזול יודע להעלות לחץ דם, להעלות את קצב הלב, את כיווץ כלי הדם וגם להשפיע על מערכת הנשימה. כל תוצרי העלייה ברמות הקורטיזול בדם, מגבירים בתורם את הסיכון ליצירת קרישי דם, גורמים לאגירת נתרן ונוזלים, מעלים את רמות הסוכר בדם, פגיעה במערכת החיסון וכמו האדרנלין, גם הקורטיזול מפסיק (shut down) את פעילותה של מערכת העיכול. סטרס לאורך זמן שוחק עד דק את מאגרי הוויטמינים בגוף ובעיקר את הוויטמינים ממשפחת ויטמיני B להם הוא נדרש בזמן הפקת מטבע האנרגיה הזמינה לגוף ATP ובכמויות גדולות.
 
סטרס בטווח הארוך כאמור מכניס אותנו לתוצאות בדיקות הדם, מכאן כידוע הדרך לתרופות הרבה מעבר לקצרצרה... הנה לנו סטטינים להורדת עודפי הכולסטרול ואם נתמיד, לאורך זמן, כשלא יהיה חומר גלם לייצר ממנו הורמונים כמו אינסולין – מי לדעתכם יוביל את הסוכרים בדם אל השרירים? – איך אמרנו שמה של המחלה הזו שעודפי סוכר נותרים בדם?...
 
המאמר הזה בא לפתוח ולהניח את הקלפים על השולחן, גוף האדם הוא אחת המכונות החכמות והיעילות ביותר ביקום – לפחות בעיניי...
עכשיו נשאלת השאלה רבותי וגבירותי, הנה מונחת האמת הפשוטה והעירומה אל מול עיניכם, מה אתם רוצים לעשות עם זה?...
 
ברור,
ודאי שכן...
ללא כל צל של ספק, יש דרך פשוטה להתמודד עם הדברים באופן טבעי כמובן...

והדרך ממש כמו הנטורופתיה היא הדרך ההוליסטית, הכוללת את כל תחומי החיים...
זה השילוב שבין פעילות גופנית מותאמת לכל אחד אישית, זו התזונה שיודעת לתת תמיכה לרמות סטרס גבוהות, שיודעת לאזן את רמות הכולסטרול ובעיקר את היחסים שבין הסוגים השונים, שיודעת לאזן את ההורמונים בגופנו, שיודעת לטפל בכלי הדם, הלב, הכליות וכל האיברים הנוספים שלוקחים חלק במאמץ הגופני הכולל הנדרש להתמודד עם רמות סטרס גבוהות אחת לחצי דקה במשך כמעט 24 שעות ביממה...

לשיקולכם....

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

מערכת החיסון, פעילות גופנית, חרדה, אסטמה, מערכת השתן, לחץ נפשי, תמר תאומים