ראשי | קבלה | חג שבועות - חג החלב והגבינות

חג שבועות - חג החלב והגבינות

התורה משולה לחלב, כי החלב הוא המזון היחידי שאפשר להתקיים עליו בלבד. חג שבועות - חג החלב והגבינות

חג השבועות חביב בעיקר על הצמחוניים ואוכלי הירק מבנינו. בחג זה נוהגים לאכול מאכלי חלב ויש כמה סיבות בעניין

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 169

לחג השבועות ישנם מספר שמות. אתמקד בחג הקציר. חג השבועות נקרא חג הקציר, כיוון שבתקופה הסמוכה לחג היה מתבצע קציר החיטים שהיה מובא לבית המקדש בתור מנחה (מכאן השם הנוסף של החג, חג הביכורים). חג זה הוא אחד מהחגים שמוזכרים בתנ"ך, ושם זה מופיע בשמות כ"ג: "וחג הקציר ביכורי מעשיך אשר תזרע בשדה".

קריאת המגילה
ברוח הגיור שעולה לאחרונה לכותרות, אזכיר כי נהוג לקרוא בחג השבועות את מגילת רות, העוסקת ברות, גיורת מואבייה שהצטרפה לעם ישראל וממנה נולד דוד המלך. הסיבה הפשוטה היא שעיקר סיפור המגילה התרחש בתקופה זו של השנה, בימי קציר חיטים. כמו כן, יש הנוהגים לקשור את מלכות בית דוד שיצאה מרות אל מתן תורה, שבה הצטוו ישראל להיות "ממלכת כוהנים וגוי קדוש". כמו כן, קריאתה דווקא בחג זה של קבלת תורה מדגישה את האוניברסאליות של התורה, שכל הרוצה לקבל את התורה יוכל לעשות כן, גם אם הוא ממואב, עם שהיה אויב מר וקשה לעם ישראל באותה תקופה.

גבינות בשבועות על שום מה?
חג השבועות חביב בעיקר על הצמחוניים ואוכלי הירק מבנינו. בחג זה נוהגים לאכול מאכלי חלב (בין השאר, עוגת גבינה) ויש כמה סיבות בעניין. לפי המסורת אחרי שישראל מתעלים למדרגה רוחנית -מ מוסרית גבוהה, והסתלקה זוהמתם וחזרו לשעה קלה למדרגה של אדם הראשון ולהרמוניה עם הבריאה, חוזר איסור אכילת בשר שהיה תקף עד ימי נח, וגם קשה להם לפגוע בבעלי חיים, שהקשיבו קשב רב למתן תורה כפי המתואר באגדה. יש הטוענים כי כאשר קיבלו תורה וקיבלו את האיסור של עירוב בשר בחלב, הכלים כולם הוטרפו (נעשו טרף), ולכן לא יכלו לבשל ולאכול בשר, כי היו צריכים להכשיר את הכלים, או כי לא היו בקיאים בהלכות שחיטה.

ישנה גם סברה אחרת אומרת כי מאכלי בשר נקשרו לעגל הזהב ולחטא הקשור בו. והתורה הרי היא זכה וטהורה כחלב. נוסף לכך יש הנוהגים לאכול מאכלי חלב כי התורה נמשלה לחלב ודבש "דבש וחלב תחת לשונך".

עובדה קולינארית מוכחת: מאכלי חלב מתעכלים ביתר קלות ממאכלי בשר, ובליל שבועות כשהולכים ללמוד תורה בתיקון של שבועות - מוטב שלא להעמיס על הקיבה מאכלים כבדי עיכול, המערפלים את המחשבה.
 
קצת על המצאת הגבינה
מאכלי חלב על מוצריו השונים מאוד פופולאריים בישראל ובארצות המזרח התיכון. אין יום שהגבינה הלבנה אינה עולה על שולחננו בצורותיה השונות.

האם ידעתם כי הגבינה נוצרה בדרך מקרה?!
לפני אלפי שנים קיבת בעלי החיים שימשה מיכל להחזקת נוזלים (אכן כן, הרבה לפני השימוש המוגבר והבלתי מבוקר בפלסטיק שאינו מתכלה) - הנאד. באחת הפעמים מילא בטעות רועה הצאן מיכל זה בחלב. כשהיגיע למחוז חפצו אחרי הליכה ממושכת בחום ובשמש פתח את הנאד ולתדהמתו מצא חומר לבן קרוש בתוך נוזל מימי. המאכל ערב לחיכו ולחיך חבריו. רועי הצאן היו הראשונים לגבן גבינה. הם הבינו כי בקיבת בעלי החיים ישנו חומר המסייע ליצירת הגבינה. הגבינה היא מאכל נפוץ ואהוב בין רועי הצאן. רבו האגדות עליה ושירי הלל על טעמה הטוב.

לפי היוונים הגבינה הומצאה על ידי האלים. עד היום מכבדים אורחים חשובים בגבינה, והצרפתים אפילו מקנחים ארוחותיהם בגבינה צהובה. גם דוד המלך בנערותו הביא חריצי חלב מתנה לשר האלף "ואת עשרת חריצי החלב תביא לשר האלף" מבקש ישי אבי דוד ( שמואל א' יז'-יח').

כמה כתות נוצריות נהגו בעבר לאכול גבינה בעת טכסים דתיים.
טעמה של הגבינה תלוי היום: בסוג החלב (חלב פרות, עזים, כבשים וכדומה), בתהליכי העיבוד באמצעות חיידקים, בכמות המלח שהוספה לגבינה, בעובש שהוסף לחלב, באחוזי השומן של מוצר הגלם והמוצר הסופי וסוג המים שמוספים לגבינה בתהליך הייצור שלה.
 
חלב, מוצריו ובריאותו
בחלב וברבים ממוצריו יש תכולה גבוהה של לקטוז - סוכר החלב, שאינו נספג במערכת העיכול אצל מי שחסרים את אנזים הלקטז המפרק אותו.

כמו שהוזכר בכתבתי הקודמת, יותר מ – 70% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, סובלים מחוסר באנזים הלקטז שמפרק חלב ולכן, לקראת חג השבועות ראוי בהחלט להזהיר את כולנו, ובעיקר את האנשים הרגישים למוצרי חלב, מהפרזה באכילת מוצרי חלב או בשתיית חלב, מחשש לכאבי בטן, נפיחות ושלשולים.

כדי לסבר את אוזני כולנו אזכיר את מוצרי החלב עם רמת לקטוז נמוכה: גבינות צהובות (לבריאות כללית כדאי להקפיד על גבינה צהובה דלת שומן), יוגורטים  (המכילים אנזימים שמייצרים את אנזים הלקטז עבורנו), גבינת קוטג' וחמאה.

חשוב לציין כי מומלץ לאכול את מוצרי החלב עם מאכלים אחרים כדי למנוע, במידת האפשר, את הופעת הסימפטומים.

חלב והתורה שלנו
נאמר כי התורה משולה לחלב, כי החלב הוא המזון היחידי שאפשר להתקיים עליו בלבד. (ראו תינוקות שנולדים). אם אדם אוכל רק לחם הוא נשאר צמא, ואם הוא שותה רק מים הוא נשאר רעב. החלב מספק גם את הרעב וגם את הצמא של האדם. כך התורה היא תזונתו הרוחנית של האדם, מספקת גם את הצמא וגם את הרעב הרוחני של האדם.

חשוב לאכול מוצרי חלב?
מוצרי חלב עשירים במרכיבי מזון הכרחיים לגוף וגם בכמות לא מבוטלת של סידן.
הסידן הוא מינרל חשוב ביותר לגופנו, ולכן אקדיש לו כתבה נפרדת שתהיה בע"ה בשבוע הבא.
חשוב לציין, שלמען בריאותינו נבחר במוצרי חלב דלי שומן. חשוב מאוד לציין במקביל כי לא טוב לרוך מוצרי חלב שאין להם שומן בכלל, מכיוון  שהגוף זקוק לכמות מועטה של שומן בכדי שהגוף יוכל לקבל ויטמינים המסיסים בשומן וחשובים לתפקוד תקין של הגוף. בין ויטמינים מהסוג המסיס בשמן נמצא גם ויטמין D, שחשוב מאוד לספיגת הסידן בגוף.

הסינים ומוצרי חלב
בארצות המזרח הרחוק אין מודעות לחלב ומוצריו. הסינים ואנשי המזרח הרחוק טוענים כי כשהיונקים נגמלים מהחלב הם עוברים לאכילת פירות, ירקות, עשבים ויש האוכלים בשר; לכן טבעי באותה צורה שבני האדם, השייכים למערכת היונקים, לא יאכלו חלב ומוצריו.

שיהיה לכולנו חג נעים, בריא וטעים.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על אורלי אברהם

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 169




עוד באותו נושא:

חג שבועות, שבועות, חלב מוצריו ובריאותו, מוצרי חלב, סידן, חג הקציר, אורלי אברהם