ראשי | קבלה | פורים- החיים הם לא פנטזיה

פורים- החיים הם לא פנטזיה

פורים שלא הכרתם. פורים- החיים הם לא פנטזיה

קסמים, מתרחשים רק בסיפורים ובאגדות. במציאות צריך לעבוד קשה כדי להגיע אל המטרה הנכספת. ממיקי מאוס בתפקיד שוליית הקוסם, דרך אסתר המלכה ועד לימינו – צריך רק לגלות את לחש הקסמים. פורים שלא הכרתם...

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

קסמים, מתרחשים רק בסיפורים ובאגדות. במציאות צריך לעבוד קשה כדי להגיע אל המטרה הנכספת. ממיקי מאוס בתפקיד שוליית הקוסם, דרך אסתר המלכה ועד לימינו – צריך רק לגלות את לחש הקסמים. פורים שלא הכרתם...

באחת הסצנות המפורסמות מתוך סרט האנימציה "פנטזיה" של וולט דיסני משנת 1940, נראית דמותו של מיקי מאוס העכבר המיתולוגי בתפקיד שוליית הקוסם, המופקד על העלאת דליי מים ממעמקי הבאר אל מעלה הטירה. לאחר שהתעייף מעבודתו, מחליט מיקי לנסות את אחד מקסמי המכשף על מטאטא שניצב בפינת החדר. להפתעתו, המטאטא מתעורר לחיים וממלא את דרישותיו, אך לאחר זמן מה, יוצא המטאטא משליטה ומציף את הטירה במים. מיקי האומלל מנסה להיפטר ממנו ולבתר את המטאטא לשניים בגרזן, אך במקום זה המטאטא רק "מתרבה" והולך, ומטאטאים רבים ממשיכים את העבודה.

מיקי משתדל למצוא את הלחש הנכון לביטול הקסם, אך המים הגואים גורפים אותו יחד עם הספר במערבולת נוראית. למזלו, מגיע הקוסם מבעוד מועד, מבטל את הקסם שהשתבש ומשיב את מיקי מאוס לתפקידו האמיתי - שוליית קוסם, שניסה לשווא לחדור אל מסדר הקוסמים.

בדומה למיקי מאוס, גם לעם ישראל יש נטיה קבועה להסתבך בצרות. תולדותיו רצופות בעיות ומשברים עד אין קץ, גדולים בהרבה מאלו של מיקי מאוס.

מה לא עברנו? גזירות, מכות, עינויים, עונשים, גירושים, גלויות ואיומים מכל הסוגים היו מנת חלקנו בתקופות שונות. בכל פעם, שהכול כבר נראה מבטיח והארץ שקטה לזמן מה, צץ לו איזה רשע תורן, או עוכר ישראל שמקלקל את הכול. אך כמו בסרט, תמיד ברגע האחרון הופיע איזה "קוסם" שהציל את המצב.

ובמציאות...
אלא שהפעם נדמה שהמצב שונה. לא הרחק מכאן, אורב לנו נשיא אירני חצי משוגע, המצויד בצעצועי מלחמה חדישים, ורק מחכה להזדמנות הנכונה כדי לבצע ניסוי כלים.

בעזה ובגדה המערבית מלבים ארגוני הטרור הקיצוניים את האש, ומנצלים את המצב הביטחוני והתברואתי המידרדר. בינתיים הטילים ממשיכים ליפול על ישובי הדרום, פוגעים, הורסים ומשבשים את סדרי החיים. בגזרה הצפונית, סיים החיזבאללה ללקק את פצעיו, והשלים את הכנותיו למלחמה הבאה.

ואילו העולם הגדול עסוק בבעיותיו הוא: בארה"ב - משבר כלכלי, החמור מזה דורות, באירופה - אנטישמיות שהולכת וגוברת. צרפו את אלה למנהיגות לא יציבה ומערכת חינוך מתפוררת, וקיבלתם תוצאה מאיימת. נדמה כי המים הולכים ומציפים את הטירה, "והמטאטא" הישן שעשה עבורנו את העבודה עד כה, יצא מכלל שימוש. לחשי הקסמים המוכרים אינם פועלים, ואת מקומו של כל טרוריסט שהצלחנו לטאטא מתחת לשולחן, תופסים שניים חדשים.

נכון, זו לא הפעם הראשונה שהעניינים מסתבכים, אלא שהפעם הקוסם מסרב להגיע... 

סיפור פורים - הרבה יותר מתסריט הוליוודי
הרבה לפני שוולט דיסני הגה את גיבוריו המצוירים, ידע עם ישראל להמציא לעצמו גיבורים ודמויות מפתח משלו. סיפור המגילה, למשל, שמתרחש לכאורה בפרס העתיקה לפני 2,500 שנים, מתאר בפנינו סיטואציה המזכירה מאוד את מצבנו הנוכחי.

המן האגדי, ראש השרים בממלכת אחשוורוש העצומה, מחליט לבקש צו השמדה מיידי לעם היהודי המפוזר בין 127 אומות הממלכה. המלך נענה בחדווה, והמשך הסיפור ידוע; הצו יוצא לדרך, העיר שושן נבוכה מאוד, המצב נראה אבוד לפרקים, עד שמגיחים מרדכי ואסתר, ומצליחים במהלך מבריק אחד להפוך את הגזֵֵרה על פיה.

חכמת הקבלה, כשיטה החותרת לגלות את פנימיות הדברים, מסבירה שסיפור פורים הוא הרבה יותר מעוד תסריט הוליוודי משובח. הקבלה גורסת, שלכל תופעה בעולם הגשמי יש שורש רוחני השולט בה ומנהל אותה. לפי תפיסה זו סיפור המגילה הוא תרחיש ממשי, המתקיים כאן ועכשיו לנגד עינינו, ומתאר התגוששות אדירה בין שני סוגי רצונות המתחרים זה בזה על הבכורה.

המן מסמל את המשיכה האנושית-טבעית להסתפק בדרגת הקיום החיצונית של החיים, ללא הכרת הכוחות הפנימיים שבה.

מרדכי לעומת זאת, מייצג את הרצון להפוך את הקערה על פיה, להעלות את דרגת חשיבותו של הרצון הפנימי לרוחניות מעל לשאר הרצונות שפועלים באנושות.

צו ההשמדה שמבקש המן להוציא, אינו אפוא צו השמדה הנוגע לקיומו הפיזי של עם ישראל, אלא צו השמדה לרצון הפנימי שעומד ביסוד העם. אותו רצון להגיע לגילוי רוחני, שעליו מושתת הקיום היהודי מאז ומתמיד. גם המבוכה המשתררת בשושן, נובעת מחוסר היכולת להכריע את המערכה הפנימית המתחוללת בתוך ליבו של העם.

בהמשך לתפיסה זו טוענת הקבלה שהאויבים המתגלים לפנינו - הצרות והבעיות בפניהן אנו ניצבים - הם העתקה חיצונית של אותם כוחות המתוארים במגילה בשפה אליגורית. לכן כל עוד נמשיך להתעלם מן האותות והמסרים שנשלחים אלינו באמצעות אויבינו, הדורשים מאיתנו לבצע את תפקידנו האמיתי, לא יועילו לנו כל הטילים והפצצות שבעולם, כי השינוי שנדרש מתחיל מבפנים.

אין קסמים, אבל יש פתרון
"גן המבוכה, הוא גן... שהנטיעות עשויות כתלים כתלים וביניהם שבילים רבים מעורבים. התכלית היא להגיע אל אכסדרה אחת שבאמצעם" (הרמח"ל מסילת ישרים, פרק ג').

פרשת הדרכים הנוכחית שעם ישראל ניצב בפניה, נראית מסועפת ומבולבלת במיוחד. ובכל זאת, יש מוצא.

עד כה נהגנו בדרכו של המן, ניסינו להיות ככל האומות המפותחות, ליישם את השיטות והמערכות שמצליחות במקומות אחרים, להילחם באויבינו רק בכוח הזרוע ולהשליט עליהם את מרותנו. אך אנו ניצבים בפני שוקת שבורה. את הסיבה לכך מפרט בעל הסולם בהקדמה לספר הזוהר:

"דע, שבכל דבר יש פנימיות וחיצוניות. ובכללות נחשבים ישראל לפנימיות העולם, ושבעים אומות, נחשבים לחיצוניות העולם. ובהיות האדם מישראל מגביר את בחינת פנימיותו על חיצוניותו, הנה אז גורם במעשיו שבני ישראל עולים בשלמותם מעלה מעלה, ואומות העולם יכירו ויחשיבו את ערך בני ישראל. ואם להיפך, שהאדם מישראל מגביר ומחשיב את בחינת חיצוניותו, אז הוא גורם במעשיו, שגם אומות העולם עולים מעלה מעלה ומתגברים על ישראל, ומשפילים אותם עד לעפר" (בעל הסולם, הקדמה לספר הזוהר, אות ס"ט).

המפתח נמצא בידינו. כאמור, ככל שנתמיד לפתח בתוכנו את הרצון ואת הצורך לגלות את המהות הפנימית של המציאות באמצעות לימוד חכמת הקבלה, כך נפחית את מידת הלחץ החיצוני שמפעילות עלינו אומות העולם. זכות הקיום של עם ישראל נגזרת מייעודו הרוחני. אם נעשה זאת, יהפכו אויבינו הגדולים לתומכים הגדולים ביותר שלנו.

כדי לעשות זאת עלינו לקחת את המושכות בידינו, ללמוד את שיטת הגילוי הרוחני, ליישם אותה בשלב הראשון על עצמנו, ולאחר מכן למסור ולהעביר אותה לכל אומות העולם.

לחש הקסמים
הפעם, ה"קוסם" - כלומר, החוק העליון של הטבע - דורש ומצפה מאיתנו שנממש את הזכות הנפלאה שניתנה בידינו. לכן אין טעם להמתין ולצפות שהוא יצוץ כך לפתע ויציל את המצב. "הקוסם" האמיתי נמצא בתוכנו, ולחש הקסמים הוא כוח האחדות והאהבה, המתגלה באמצעות לימוד חכמת הקבלה.

אם נשתמש בלחש הזה נוכל להפוך את הפור, ממש כפי שעשו מרדכי ואסתר בשעתו, ולהביא לעיר לשושן, לשדרות ולתל אביב "צהלה ושמחה" אמיתית, כפי שהובטח במגילת אסתר.

וגם למיקי מאוס, כמובן...

חג פורים שמח!

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

קבלה, מודעות עצמית, רוחניות, חגי ישראל, חוכמת הקבלה, חג פורים