ראשי | יוגה ומדיטציה | מדיטציה זאת לא מילה גסה

מדיטציה זאת לא מילה גסה

ניתן לתרגל מדיטציה בקבוצות או ביחידים וזמן התרגול יכול לנוע בין דקה אחת לבין שעות ספורות. מדיטציה זאת לא מילה גסה

מדיטציה היא לא מילה גסה... היא בסך הכל כלי טכני להרגעה, להרפיה, ולהגברת יכולת הריכוז.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

בתקופה האחרונה זימן לי הגורל מפגשים רבים עם אנשים שנמצאים איתי במעגלי הכרות שונים. עם כל פגישה שכזאת עלה, כמובן, עיסוקי בענייני הרוח (והצלצולים). מאחר ואחת המשימות החשובות שלי, ושל כל העוסקים במלאכה, היא "להעביר את זה הלאה" כלומר - להפיץ את הרוח ברבים, אני מנצלת כמעט כל הזדמנות לדבר על התעוררות למודעות ועל הדרכים הרבות לעשות זאת.

בעושי זאת, נתקלתי בסוגים שונים של תגובות מעניינות: החל מהתלהבות גורפת וכלה בתימהון מוחלט. כל התגובות נכונות ומתאימות לאדם המגיב והן תוצאה של המקום בו אותו אדם נמצא. אך יחד עם זאת, נוכחתי לדעת כי יש קומץ לא קטן של אנשים שתגובתם נובעת פשוט מאי ידיעה של הנושא או לחילופין מידיעה מוטעית שלו.

מאמר זה, העוסק במדיטציה, הוא הראשון מבין סדרה של מאמרים הבאים לשפוך אור על כל נושאי המודעות ולהרחיב ולו במעט את היריעה.

מדיטציה היא לא מילה גסה... היא בסך הכל כלי טכני להרגעה, להרפיה, ולהגברת יכולת הריכוז. ניתן לתרגל מדיטציה בקבוצות או ביחידים וזמן התרגול יכול לנוע בין דקה אחת לבין שעות ספורות. בזמן תרגול המדיטציה גלי המוח עוברים לפעילות בגלי אלפא. זהו מצב הדומה לפעילות מוחית בשעת שינה, אך להבדיל משינה אנו נמצאים בעירות. מחקרים רבים שנערכו סביב נושא המדיטציה הראו כי הכניסה למדיטציה אכן משקיטה את גלי המח ומביאה אותו למצב שאופייני למצבים של שינה, טראנס או היפנוזה. כלומר, אדם יכול להגיע למצב של מנוחה מוחלטת ויחד עם זאת להישאר ער לחלוטין. (ניתן גם לישון במדיטציה – אך זהו נושא למאמר אחר). בתהליך זה, אם כך, אנו משקטים ומדוממים את הרעשים הסביבתיים הקיימים סביבנו ואת הרעשים הפנימיים הקיימים בתוכנו (מחשבות, פטפטת של המוח...). ההכרה המודעת נרגעת ונאלמת עד לנקודה של אי קיום בעצם. זהו המקום בו תת המודע נכנס לפעולה על ידי כך שאנו מרוקנים את עצמנו ממחשבות ומרגשות אנו מפנים מקום לתובנות פנימיות להיכנס.

כמו בכל התנסות חדשה גם כאן נדרש תרגול ואימון על מנת להגיע לשלב בו אנו יכולים למדוט בקלות וללא מאמץ. יתכן שבשלבים הראשונים נחוש אי נוחות והתנגדות של המערכות שלנו למצב החדש. הגוף והתודעה ילחמו, כתוצאה מיצר ההישרדות הטבוע בהם, על הצורך שלהם להישאר בשליטה. זהו מצב טבעי אשר יחלש בהדרגה עם ההתנסות. לחלקכם ודאי מוכרת התמודדות מסוג זה הלקוחה מסיטואציה אחרת לגמרי – ביקור בחדר הכושר. בתחילת הדרך, הגוף כואב ונדרש מאמץ גדול לכל אימון. ככל שמתמידים המאמץ יורד, יכולת האימון עולה ועל השרירים ניכרת התוצאה של העבודה.

כיום, אנו חיים המאה ה- 21 בה שולטים האינטנסיביות, התחרותיות, ההישגיות, המהירות והריצה במעגלים שתוארה בספרות כ"מרוץ עכברים". לא פעם אנו מוצאים עצמנו רודפים אחר הזנב של עצמנו ללא אויר לנשימה מבלי שעצרנו במהלך היום אפילו לרגע. הלחץ הזה הוא מצב של התכווצות. ובהתכווצות אין זרימה, לא של מחשבות לא של יצירה ולא של תובנות. המדיטציה, על מגוון פניה, מציאה לנו סוג של התרחבות, במצב של הרפיה ורגיעה הכול מתרחב ואנו מאפשרים זרימה חופשית של אנרגיות בגוף ובתוך כך שיפור ניכר באיכות החיים בשלושת הרבדים החשובים לקיומינו:

1. ברובד הרגשי-נפשי: היצירתיות עולה, יכולת הריכוז מתגברת, ישנו איזון בין הגוף לנפש, משתחררים מתחים, משחררים רגשות שליליים.

2. ברובד הפיזי: ישנה השפעה חיונית על מערכת העצבים, על השרירים ומחזור הדם וישנה עליה בתפקודי הגוף כולו.

3. וברובד הרוחני: משתפרת היכולת העל-חושית, האינטואיציה מתפתחת, עולה הרטט האישי ויש אפשור לקבלת מסרים.

ישנן עשרות, או אולי מאות טכניקות שונות של מדיטציה שהתפתחו באופן עצמאי בתרבויות שונות בעולם: מדיטציה בצליל, מדיטציה טרנסנדנטלית, תרגולי זן, תרגולי יוגה, ויפאסאנה, תרגולי טנטרה, פאלון דאפא, דימיון מודרך, צ'י קונג, טאי צ'י ועוד. המכנה המשותף לטכניקות המדיטציה השונות, הוא האפשרות לבצען באופן עצמאי, כלומר מדיטציה תמיד תהיה תרגול של האדם מול עצמו. גם אם המדיטציה מתבצעת בקבוצה, החוויה הינה אישית לגמרי ואינה תלויה בחברי הקבוצה או במנחה. מעבר לכך, ניתן לחלק את סוגי המדיטציות לשתי קבוצות: מדיטציות סבילות ומדיטציות פעילות.

• במדיטציה סבילה, המתרגל אינו עושה דבר, אלא מניח לתהליך טבעי לחלוטין לקרות מעצמו.
• במדיטציה פעילה, המתרגל מסב את תשומת ליבו לגורם חיצוני בו הוא מתרכז: צליל, תנועה, מעבר של אויר בדרכי הנשימה, הדמיה עצמית, דמיון מודרך ועוד.

לסיום, חשוב לציין כי בחשיפה לטכניקת המדיטציה חלקנו נמצא עצמנו מתמסרים יותר וחלקנו פחות. השוני נובע ממבנה האישיות שלנו ומהמקום בחיינו בו אנו נמצאים. אין בכך טוב או רע, אין בכך שיפוט – הכול נכון. בכדי לעשות הכרה עם התחום לא נדרשים יותר מאשר נכונות ורצון. כל השאר יגיע.

אני מזמינה אתכם להתנסות, לחוות ולהרוויח בגדול!
בברכת "אום" ואהבה

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

רוחניות, מדיטציה, איזון, מערכת העצבים, תרגולי יוגה, מדיטציה היא לא מילה גסה, מדיטציה זאת לא מילה גסה, תרגולי טנטרה