ראשי | יוגה ומדיטציה | המדריך לבחירת השיטה ליוגה

המדריך לבחירת השיטה ליוגה

קיים מבחר עצום של שיטות וכל אחת נראית למתרגל המתחיל כמשהו שונה לחלוטין מהשנייה. המדריך לבחירת השיטה ליוגה

החלטת לתרגל יוגה ומאז עומדת בפניך דילמה לא קטנה- איפה מתחילים?

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

לכאורה, קיים מבחר עצום של שיטות, כל אחת נראית למתרגל המתחיל כמשהו שונה לחלוטין מהשנייה. ישנה תחושה של תוהו ובהו. במבחר כזה גדול לעיתים, הבחירה היא פשוט לא לבחור ולא לתרגל.

אנסה לעשות קצת סדר בבלגן:
למעשה המטרה הסופית של כל שיטות היוגה היא להגיע למצב של הארה.
אבל מה לי למתחיל ולהארה? ובכן, קיימים מספר שלבים ביוגה אשר מובילים למצב זה. אחד מהם הוא  שלב של הטא-יוגה שבתרגום מסנסקריט הוא כוח, מאמץ. זה הוא שלב אשר נועד, לאזן את האדם מבחינה אנרגטית ופיזית (להגמיש אותו, לסדר לו את הגב, את לחץ הדם, מערכת העיכול ומערכת הבלוטות ), להחזיר לו בריאות פיזית ומנטלית.
לפי המסורת קיימות 84.000 תנוחות. לכן, אנו רואים גיוון כזה עצום בשיטות הקיימות.

לכל שיטה יש חסרונות ויתרונות כמו כן גם אוהדים וגורויים.
להלן סקירה קצרה של שיטות יוגה שנפוצות בארצנו. החלוקה היא יחסית כי יש חפיפה בין השיטות וכמובן הכול תלוי בסוג המורה והתלמיד. נתחיל משיטות רכות ובהדרגתיות נתקדם אל השיטות קשות (מבחינה פיזית) יותר.

שיטות יוגה:

שיבננדה יוגה
סוואמי שיבננדה (1887-1963) אחד מאסטרים המוערכים ביותר בהודו. בהשכלתו הוא רופא. בגיל 37 הגיע לעיר רישיקש ושם החליט להיות נזיר. היא תרגל במשך שעות רבות במהלך היום ותוך כדי זה הוא גם המשיך בעיסוקו כרופא.בשנת 1932 הוא יסד את האשרם (מרכז רוחני) בו התחיל להנחיל את השיטה שלו.שיטתו הייתה מהפכנית בהודו באותם ימים. הוא לימד גם נשים ונתן גם לאנשים ממעמד נמוך להיכנס למרכזו. ההבדל העיקרי בין השיטה שלו לשיטת האיינגר הוא שבסיס התרגול היא הרפיה עמוקה. רק אם אדם יודע להגיע להרפיה עמוקה. התנוחות יכולות להביא תועלת אמיתית וישמשו להתפתחות אישית ורוחנית. עקרונות נוספים אשר מונחים בבסיס השיטה הם:
תנוחות נכונות
נשימה נכונה
תזונה נכונה
מדיטציה (חשיבה נכונה, לימוד כתבים קדושים)
יוגה נשית
פרי פיתוח ישראלי!
מייסדת השיטה מירה ארצי פדן. שיטת יוגה אשר מחברת בין יוגה מסורתית לבין הבנת דרך פעולת הגוף הנשי. עיקרון חשוב בשיטה הוא התאמת התרגול לאישה וצרכיה השונים אשר משתנים לאורך חיה (מחזור, הריון, לידה, תקופה שאחרי הלידה, גיל המעבר וכ"ו).

Tri יוגה
בשנת 1980 אמריקאית בשם קלי ראי, נכנסה למצב של תודעה נעולה (עליון) בזמן מדיטציה ובהשפעת מצב זה היא החלה לבצע תנוחות, נשימות ומודרות (מנעולים אנרגטיים). מכאן נולדה השיטה, מאוד מדיטטיבית ורכה. תנוחות דינמיות מתחלפות בתנוחות סטאטיות,השיטה מאוד דומה לריקוד. מתרגלי השיטה מאמינים שזוהי היוגה האמיתית.
מילת הTri אשר מונחת בבסיס השיטה, מסמלת  את שלושת הדברים אשר מהווים חלק מאתנו: קיום,ידע, ובליס. מטרת השיטה היא איחוד ביניהם.

וויני יוגה
אחת השיטות הנפוצות ביותר, נוסדה על ידי מאסטר הודי דסיקאצ'אר. וויני יוגה הינה תרגול רך ועדין מאוד אשר מתמקד בתיאום בין הגוף והנשימה. עיקרון חשוב בשיטה הוא התאמת התרגול לתלמיד. בנוסף יש בשיטה נשימות, בנדהות, שירת המנטרות, מדיטציה, לימוד הטקסים וטקסטים קדושים.
שיטה טיפולית מעולה לניקוי הראש ממחשבות רעות ושיפור הבריאות.

קונדליני יוגה
לפי הטנטרה - קונדליני זה הוא כוח מיסטי רוחני אשר נמצא בבסיס עמוד השדרה.
כדי להגיע למטרה סופית של היוגה כאמור, להגיע להארה, יוגי צריך להעיר את הכוח הזה ולעלות אותו דרך עמוד השדרה אל הצ'אקרה השביעית. שיטה זאת הייתה נפוצה בין הסינגחים- לוחמים של  הודו בימי-הביניים. בשנות ה70 בהדג"אן היה המורה הראשון אשר הציג את השיטה למערב ואירופה.
"אנשים מלמדים יוגה כאילו זו רק סידרת תרגילים, לאנשים אלו אין זכות לקרוא לעצמם יוגים. אם היכולת לעשות תרגילים מסובכים הייתה קשורה לגמישות, אז היוגים הכי טובים היו רקדני בלט" -אומר המאסטר, ומוסיף, "דרך הקונדליני יוגה ניתן להגיע לתוצאות תוך שנתיים שלוש, כאשר בדרך המסורתית זה יכול לקחת עשרים שנה". בבסיס הקונדליני יוגה מונחות סדרות של תנוחות אשר משולבות עם נשימה ומדיטציה. הרבה כוכבי הוליווד מודים לשיטה זו שלימדה אותם להרפות את המוח.

איינגר
איינגר מיסד השיטה סבל בצעירותו ממחלות רבות (כולרה, טיפוס, שחפת). הרופאים לא העריכו כי יחיה מעבר לגיל 20. השנה הוא ציין יום הולדתו ה- 91. עד היום הוא מתרגל ומלמד..
סימן ההיכר של השיטה הוא ביצוע תרגילים באופן סטטי. אפשר לשייך לשיטה זו התייחסות מרבית לדיוק של ביצוע התנוחה. מתייחסים לדברים הכי קטנים כגון המצב של אצבעות הידיים ועור ברגליים תוך כדי ביצוע התנוחה. עוד מאפיין של שיטה הוא שימוש באביזרים רבים איינגר גם חלוץ בתחום זה.

אשטנגה ויניאסה יוגה
תלמידו השני של קרישנאמאצ'אריה, פאטאבי ג'ויס, אשר למד יחד עם איינגר, הלך בכוון אחר ויסד שיטה שהיא דינמית. בשיטה זו כל התנוחות מחוברות בעזרת וויניאסות (המעברים ביניהם דינמיים).
משתמשים גם בנשימה מיוחדת - אודג'אי (נשימה מנצחת). נשימה המותאמת לתנועה, מחממת את הגוף מבפנים ומאפשרת לצבור אנרגיה בפנים. זעה רבה תוך כדי התרגול מנקה את הגוף מרעלים והודות למעברים דינמיים, אנו מזרימים את הדם. בנוסף מבצעים מנעולים אנרגטיים מיוחדים, וריכוז בעזרת המבט (דרישתי). זה עוזר למתרגל לרכז את המוח ולהרגיע אותו.

יוגה חמה
ההתעסקות הכי חמה של כוכבי הוליווד. תרגול יוגה באולם מחומם עד 41-43 מעלות צלזיוס.
מייסד השיטה הודי. למד יוגה מגיל צעיר ממורים ידועים בהודו. כאשר הגיע לארצות הברית החל לפרסם את השיטה שלו .הביסוס לשיטה הוא שהאקלים בהודו הוא חם לכן התנוחות מיועדות ביצוע בסביבה חמה. בשנת 1973 הוא פתח את הסטודיו שלו בבוורלי הילס. מאז ניסו את השיטה כוכבים כמו מדונה ומייקל ג'קסון ...
אוהדים של השיטה מאמינים שחום וזיעה מנקים את הגוף מרעלים  ועוזרים לבעיות אורטופדיות. הרופאים דווקא דואגים ללב ויכולת הפוריות של הגברים.
דרך אגב, מיסד השיטה מנסה לרשום פטנט על התנוחות, זהו המקרה הראשון בהיסטוריה שתורה רוחנית הופכת להיות מותג מסחרי.

יוגה Shadow
שם השיטה לקוח מטקסט טנטרי עתיק "שיבה סווארודיה"  בפרק אשר נקראה" יוגת אדם הצללים" מדובר על ביטויים שונים של אדם בחיים. לפי פיזיולוגיה מיסטחץ של יוגה, גוף האדם בנוי ממספר גופים שונים וקליפות שונות (או צללים), אחת המטרות של היוגי היא נטרול הקליפות והגופים הללו.
הלימוד מבוסס על טקסטים עתיקים אשר מדובר בהם שאדם צריך לפתח תרגול  וגישה משל עצמו של היוגה. זהו בסיס לבריאות וחיים ארוכים. תרגול יוגה צריך לכלול  תנוחות ישיבה, עמידה, שכיבה על הבטן ,פיתולים וכ"ו.

פאוור יוגה
מייסד השיטה, בריל בנדר בירץ. הוא יסד את השיטה בשנת 1995. התרגול משום מה מאוד דומה לסדרות ראשונות של אשטנגה וויניאסה יוגה. מלבד תרגילים אשר מחזקים שרירים ומגמישים את הגוף, השיטה שמה גם דגשים על ריכוז וגיוס כוחות מנטאליים. למעשה אחת המטרות העיקריות של השיטה היא להפוך את המתרגל לאדם  יותר חזק וחיוני.

קיימות עוד מספר שיטות נפלאות בארץ אף הן פחות ידועות. כמובן אפילו באותה שיטה הוראת יוגה יכולה להשתנות ממורה למורה. לכן אם ניסתם שיטה מסוימת ואהבתם או לא אהבתם אותה זה יכול לנבוע דווקא ממורה ולא בגלל השיטה.
לכן מומלץ לנסות מספר מורים ושיטות כך גם תמצאו מה שמתאים לכם וגם תעשירו את הידע שלכם בעולם האינסופי הזה שנקרא יוגה...
תיהנו מהבחירה!

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

גוף נפש, יוגה, רפואה משלימה, רוחניות, ריכוז, סוגי יוגה, לחץ דם, יוגה חמה, איינגר