ראשי | העצמה | אושר פנימי

אושר פנימי

אושר פנימי אושר פנימי

כולם רוצים אושר אבל מהו אושר פנימי אמיתי וכיצד נוכל להשיג אותו?

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 25

כששואלים מהו אושר או האם יש לי אושר פנימי, אחת התגובות הראשונות שעולות היא התלבטות. האם מדובר על אושר פשוט (שמחה) או אושר פנימי, שכל אחד מאיתנו שואף אליו, כשברור לכולם שאושר הוא חמקמק ומעט קשה להגדרה. המילה אושר נשמעת מילה "גדולה" ובלתי מושגת ולא ברור כמה פעמים בחייו זוכה אדם להיות ממש מאושר. אז, בואו ננסה להגדירה בצורה ברורה יותר.

לפי ההגדרות המקובלות אושר הוא תחושת שמחה והתעלות הנובעת מהגשמת רצונות ומהגעה למצב ששואפים אליו. זהו רגש המבטא מצב נפשי של האדם שמקורו בהנאה ובסיפוק ומתבטא בהרגשה טובה, תחושה של בריאות נפשית ופיסית, הרגשת ביטחון, שביעות רצון ושלוות נפש.

הפסיכולוגיה החיובית טבעה מונח מקביל לאושר והיא מכנה אותו "רווחה פסיכולוגית", התלויה במספר גורמים המשתלבים יחדיו. קודם כל, במידה בה אדם מקבל את עצמו על הצדדים השונים של אישיותו – אלו "הגבוהים" (יכולת הקשבה, נתינת אמפטיה לאחר, חמלה וכו') ואלו "הנמוכים" (קנאה, חוסר סבלנות, נטייה לכעוס וכו') - כאחד. עד כמה אדם יודע להעניק חמלה לעצמו – להיות "ההורה הטוב של עצמו".

שילוב בזה - נמצא הגורם השני המשמעותי לרווחה פסיכולוגית, שהוא איכות הקשרים שאדם יוצר עם זולתו. איכות הקשרים ואופי התקשורת הבינאישית בין אדם לסביבתו קובעים במידה רבה את איכות חייו ואת מידת האושר שלו בהם, בשל העובדה שכל אדם הינו יצור חברותי, הזקוק לתקשורת עם האחר ושואף ביסודו להרמוניה.

הגורם השלישי לרווחה הפסיכולוגית המביאה לאושר היא מידת היכולת של האדם לסמוך על עצמו, על תגובותיו ועל בחירותיו וכן עד כמה יש לו ביטחון בעמדות שהוא מציג מול עצמו ומול העולם שסביבו. מידת השליטה של האדם על חייו, גם היא צעד לקראת תחושת רווחה פסיכולוגית - היא האם הוא יודע לארגן נכון את הזמן שלו, ליצור סדרי עדיפויות בחייו, לעמוד במשימות שלקח על עצמו ולהלך בחייו כמי שחש הקברניט של חייו ולא הקורבן שלהם – דהיינו: אקטיבי, יוזם ונוקט עמדה מול פסיבי ונסחף עם הזרם.

מטרה בחיים חשובה במיוחד כדי להרגיש מסופק ושמח – אדם צריך לשאול עצמו: "האם יש לי בחיי דברים משמעותיים שבגללם ובשבילם כדאי לי לקום בבוקר? דברים המניעים אותי קדימה ונותנים לי תחושה שאני חי באמת ולא חי ליד החיים?"

ולקינוח - עד כמה יש לאדם פתיחות לשינוי - לחוות ולשנות, לא לחיות חיים אוטומטיים ללא מודעות לשינויים החלים בו ובסביבתו. עד כמה אדם שואף להתנסויות חדשות, ללמוד דברים חדשים ולמתוח את גבולותיו.

 ולאור כל הנאמר אנו רואים שכשהפסיכולוגיה החיובית פוגשת את האושר היא מחדדת לנו את ההכרה שאם נתמקד בדרכים להעלאת הרווחה הפסיכולוגית ונקפיד לשאול את עצמנו "מה משאיר אותי בריא?", ולא "מה עושה אותי חולה?" נוכל לאפשר לעצמנו לחיות חיים משמעותיים ומספקים, דהיינו – להיות מאושרים...

ליצירת קשר ופרטים נוספים על צביה טורקניץ

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 25




עוד באותו נושא:

צביה טורקניץ, מהו אושר פנימי, מהו אושר אמיתי, מהו אושר יורם יובל, מאמרים אושר