ראשי | הכל על... | טיפול באי פוריות אצל נשים וגברים

טיפול באי פוריות אצל נשים וגברים

טיפול באי פוריות אצל נשים וגברים טיפול באי פוריות אצל נשים וגברים

טיפול ותזונה תומכת לבעיות פוריות אצל נשים וגברים

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 444

טיפול בבעיות פוריות אצל נשים ואצל גברים הפך להיות נושא מאוד פופולארי בשנים האחרונות, מכיוון שבשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית בפריון הנשים והגברים. בישראל, כמו בעולם, נרשמת מגמת עלייה הן במספר הסובלים מבעיות פוריות והן במספר הסובלים ממחלות במערכת הרבייה. למרות זאת, המודעות לשינויים במגמות ולקשר האפשרי בינן ובין חשיפות סביבתיות נמוכה מאוד בשל מיעוט במחקר ובאיסוף נתונים.

בשנת 2002 נרשם בישראל המספר הגבוה ביותר של מחזורי טיפול של הפרייה חוץ גופית(IVF) בין 53 מדינות אשר השתתפו במחקר על טכנולוגיית עזר לפריון. נתונים ממשרד הבריאות מלמדים על עלייה במספר מחזורי טיפולי ההפריה הנערכים בישראל בנשים בין הגילאים 15-49. כמו כן, ניתן לציין בבירור שישנה עליה חדה בשיעור הגברים הישראלים הסובלים מבעיות פוריות. הגבר הישראלי הממוצע מחזיק בשיא שלילי בקצב בו התדרדרו אחוזי הפוריות. דוקטור רונית קוכמן, מהיחידה לפוריות בבית חולים הדסה הר הצופים, מעידה כי ב-15 השנים האחרונות הייתה ירידה של 37 אחוזים באיכות הזרע בגברים בישראל.

הסיבה העיקרית לירידה בפוריות נעוצה באורח חיים מערבי שגורם להפרה של האיזון ההורמונאלי הטבעי בגוף. החיים בעולם מתועש מקדמים למעשה תזונה לקויה, חשיפה לקרינה, וגורמים למתחים רבים בחיינו. כל אלה מייצרים רדיקלים חופשיים שמשבשים את התהליכים החיוניים בגוף.

אז מה גורם לבעיות פוריות אצל גברים ואצל נשים?
גורם התזונה
ההורמונים מיוצרים מהמזונות שאנו אוכלים. תזונה תקינה שמורכבת מאבות המזון, מויטמינים ומינראלים ופיטוכימיקלים המצויים בפירות וירקות טבעיים הכרחית ליצירה של הורמונים. מחקרים מראים שקיים קשר הדוק בין איכות התזונה לסיכויי הפוריות.הזנה תקינה הכרחית ליצירה, בניה, התפתחות והתמזגות של תאים. מכאן שגורמים תזונתיים רבים מלווים תהליך זה. המזון הוא מקור לרכיבי תזונה כמו: חלבון, שומן, פחמימות, ויטמינים מינרלים וכן חומרים ייחודים נוספים כמו פיטוכימיקלים המצויים בפירות וירקות טבעיים. לכל אחד מהמרכיבים הללו כולה להיות השפעה על מערכת הרבייה הנשית והגברית. אם נספק לגוף מזון מאיכות ירודה, עם הזמן הוא יתחיל לתפקד בצורה לקויה. מערכת העיכול היא למעשה הבלוטה האנדוקרינית הגדולה ביותר בגוף שמייצרת הורמונים רבים המפקחים על עיכול המזון וספיגתו. כאשר מספקים למערכת העיכול דלק מאיכות ירודה, הדבר מטיל עליה עומס מיותר. המאמץ הנוסף הדרוש לטיפול במזון לא מתאים הוא בזבוז של אנרגיה שמדלדל את מאגרי מרכיבי המזון החיוניים במקום להשתמש בהם כדי לאזן את האנרגיה, מצב הרוח, וההורמונים.

העולם המודרני עתיר הכימיקלים שונה מאוד מהעולם שבו חיו אבות אבותינו. כיום יש בשוק הבינלאומי 100,000 כימיקלים סינתטיים, ביניהם 15,000 תרכובות שמכילות כלורידים, כמו פי.סי.בי. חלקם מוכנסים ישירות למזון, אחרים מגיעים בצורה עקיפה, כשאריות של חומרי הדברה או מצטברים בשרשרת המזון כחומרים תעשייתיים מזהמים שאינם מתפרקים. חלקם חודרים למזון מאריזות של מוצרי המזון ובתהליכי העיבוד וחלקם ניטלים כתרופות. אנחנו מקבלים אסטרוגנים גם ממזונות טבעיים. בשר מכיל כמויות משמעותיות של אסטרוגן, וכן גם מוצרי חלב. חלק גדול מהבשר שאנו אוכלים מקורו בבעלי חיים שקיבלו תוספת הורמונים. אלה לצד צריכת חלבון גבוהה, מאיצים את גדילתה של החיה, מה שמגדיל את רווחי המגדלים. הגידול בהורמונים מאפשר כיום לחלוב פרות בהתמדה, גם כשהן הרות, חלב של פרה הרה מכיל כמויות גדולות באופן משמעותי של אסטרוגן.

חשוב לספק לגוף שומנים איכותיים שהם מרכיב חיוני ליצירת הורמוני המין ולהימנע משומן טראנס שהוא שמן מוקשה כמו מרגרינה, נמצא בעוגיות, חטיפים, ודברי מאפה. הגוף אינו יודע לפרק ביעילות את שומן הטראנס והדבר גורם לבעיות בפריון על רקע הפרעות בביוץ. ישנה חשיבות לסוג הפחמימות שאנו צורכים. חשוב לצרוך פחמימות מלאות אליהן שייכים הדגנים המלאים, כמו חיטה מלאה, אורז מלא, קינואה, כוסמת, וקטניות. אלה פחמימות שנספגות לאט יותר אל הדם ומבטיחות איזון ברמות האינסולין המופרש אליו בזמן פירוק הסוכרים מהפחמימות. צריכה מוגברת של פחמימות מתוקות שנספגות מהר לדם, אליהן שייכים הממתקים, המיצים, מוצרי קמח לבן, גורם לחוסר איזון ברמות האינסולין והדבר גורם לבעיות הורמונאליות כגון, תסמונת קדם ויסתית, שחלות פובליציסטיות ותת פעילות של בלוטת התריס, כל אלה מפרים את האיזון ההורמונאלי וגורמים להפרעות בביוץ.

אחת המסקנות לנשים המתכננות הריון ונתקלות בעיכוב בפוריות, היא לבחור במזונות פחמימתיים מהסוג שנספג לאט במערכת העיכול. מומלץ בתקופה ייחודית זו, להקפיד על אכילת דגנים מחיטה מלאה: לחם מלא, פסטה מלאה, קוסקוס מלא, אורז מלא, קינואה, כוסמת, תירס. קטניות. להעדיף פירות שלמים על פני מיצים. להעדיף פירות על פני ממתקים. להקפיד על איזון תזונתי וכמות פחמימות נכונה בתפריט.

למרות שאנו חיים בחברת שפע ישנן הוכחות מצטברות לכך שצריכת רכיבי תזונה מסוימים כמו ויטמינים ומינרלים בעולם המערבי בעיקר אצל נשים בגיל הפוריות נמוכה מהרמה המומלצת.וזאת בגלל איכות המזון שאנו צורכים. האדמה נעשית דלילה במינרלים בגלל השימוש בה באופן תכוף, מדלדלת את הרכיבים החיוניים שנמצאים בפירות ובירקות שגדלים בה. ולא רק זאת, כאשר אנחנו אוכלים מזון מעובד, אובדים בתהליכי העיבוד כל אותם ויטמינים חיוניים לבניה ואיזון הגוף. רצוי להקפיד לאכול פירות העונה מידי יום, להקפיד לצרוך מגוון ירקות וכמובן רצוי פירות וירקות אורגניים. תזונה מאוזנת מספקת בד"כ כמות נאותה של ויטמינים ומינרלים החיוניים לפעילות הורמונאלית תקינה.

גורם המתח
גורם נוסף שמפר את האיזון ההורמונאלי החיוני לפריון הוא מתח מתמיד. גופנו מייצר הורמונים רבים שעוזרים לו לשמור על איזונו. בכל פעם שנשתמש בחומר מעורר כמו קפה או סיגריה, או מגיבים במתח על אירוע מסוים, עולות רמות הקורטיזון המופרשות מיותרת הכליה, וזה מתחרה על ההתחברות לקולטנים של הפרוגסטרון – הורמון מין חשוב לתהליך הפריון. כך מתח או גירוי מתמיד של מערכת העצבים גורמים לירידה בתפקוד הפרוגסטרון. מאחר שהורמון המתח – קורטיזול מגביר את ייצור האסטרוגן, מתח מתמשך יכול לגרום לדומיננטיות של האסטרוגן. בדרך כלל הכבד מסוגל להתמודד עם עודפים קלים של אסטרוגן, אך אם התזונה לקויה, וחדרו לגוף רעלים רבים, יכולתו של הכבד להרחיק רעלים ועודף אסטרוגן מהגוף פוחתת. המתח דם מפר את האיזון של הטסטוסטרון – ההורמון הגברי, שחלקו מיוצר בבלוטות יתרת הכליה אצל גברים ונשים כאחת. הפרת המאזן בין ההורמונים הזכריים לנקביים יכולה להוביל לאי ביוץ ולהופעת שיער על הפנים ולתופעות גבריות אחרות אצל נשים, אך לא רק. ב 10-15 השנים האחרונות רואים יותר גברים צעירים מקריחים בעקבות חוסר האיזון ההורמונאלי שמוחמר לאחרונה.
 
לסיכום: המלצות לשיפור הפוריות אצל הגבר והאישה
• יש להעדיף פחמימות מלאות שנספגות לאט במערכת העיכול ויש בהם כמות טובה של סיבים ויטמינים ומינרלים כגון: דגנים מלאים, קטניות, פירות אורגניים.
• להימנע מאכילת סוכר לבן ומוצרים מקמח לבן מעובד.
• להימנע משומן מוקשה.
• רצוי לאכול כ 3 פירות ו 5 ירקות ביום.
• להימנע משתיית קפה ומשקאות שמכילים קופאין, ולהעדיף חליטות צמחים מרגיעות.
• להימנע משתיית אלכוהול.
• להקפיד על משקל תקין.
• להשתדל להתרחק ממוקדי קרינה כגון קרינה הנפלטת ממכשירים סלולריים ומחשבים.
• רצוי לקחת נשימות עמוקות בצורה מודעת ולבצע דמיון מודרך להרגעה.
• חשוב לבלות בטבע ולהתחבר לאדמה כדי לאזן את השדות האלקטרומגנטיים של הגוף.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על דבי דלוויה

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 444




עוד באותו נושא:

בעיות פוריות, דבי דלוויה, טיפול בבעיות פוריות אצל נשים, בעיות פוריות אצל נשים