ראשי | הכל על... | סהרוריות

סהרוריות

סהרוריות סהרוריות

"סהרוריות" – או כפי שאנחנו נוהגים לכנות אותה "מחלת ירח", היא הפרעת שינה בה מתבטאת פעילות שלרוב מעידה על ערנות אבל מתבצעת תוך כדי שינה.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

סהרוריות יכולה להופיע בכל הגילאים, כשעם השנים ככל שהאדם מתבגר, מתקצר פרק זמן השינה העמוקה – השלב בו מתבטאת הסהרוריות, עד כדי היעלמות התופעה לגמרי.

תוכלו למצוא אנשים סהרוריים הולכים, אוכלים, מתלבשים, שורקים ואף נוהגים תוך כדי שינה – אף שעיניהם פקוחות ומזוגגות. הסצנה שאנחנו רואים בסרטים של אנשים מהלכים בשנתם בעיניים עצומות וידיהם פשוטות קדימה, שמורה לסרטים בלבד ובמציאות, הדברים כאמור נראים לגמרי אחרת. למרות שסהרוריים נראים כביכול "ערניים", תגובותיהם ודיבורם יהיו איטיות וניתן יהיה להבחין בקושי בתגובה מושכלת.

סהרוריות כתופעה אינה מסוכנת, אך בזמן השוטטות הלילית, הם עשויים להיקלע לתאונות ותקלות, בעיקר משום שאינם מגיבים מתוך הכרה

זו הזדמנות מצוינת לשבור את מיתוס ההתנהלות מול סהרוריים: רוב האנשים סבורים שאין להעיר סהרורי, מכיוון שהוא עלול להיכנס למצב של שוֹק – בפועל, אין כל סכנה בהערת אדם סהרורי במסע ליילי, המירב שעלול לקרות הוא סוג של מבוכה ובלבול לכשיתעורר.

לעומת זאת, דווקא מי שמעיר את הסהרורי הוא זה שעלול להיתקל בהתנהלות תוקפנית מהסהרורי עצמו כתגובה להערתם. יחד עם זאת, חשוב שוב להדגיש, שהיות והסהרוריים אינם במצב הכרתי, ירידה למשל במדרגות או היתקלות בחפצים עשויה להיות מסוכנת.

בשנת 2011, דיווחו צוות מדענים מאוניברסיטת וושינגטון ארה"ב כי על פי מחקר שערכו, 10% מהילדים ומבוגר אחד מתוך 50, סובלים מתופעה של הליכה תוך שינה. חלק מהמהלכים לעיל, מדווחים על רמות גבוהות של מתח, דיכאון ועייפות יתר. יחד עם זאת טוען צוות החוקרים, כי שורש התופעה נעוץ בכרומוזום (20) פגום העובר בתורשה הוא זה הגורם לאנשים להתהלך בשנתם.

דיבור בשינה - Somnilocia
את תופעת הדיבור מתוך שינה רובינו מכירים בצורה זו או אחרת, בעיקר קל לנו לראות את התופעה אצל הילדים הקטנים כשאנחנו באים לכסות, לבדוק שהכל כשורה – או כשאנחנו יושבים סוף סוף בשקט עם ערב ושומעים קולות מוזרים מחדר השינה של הילדים.

דיבור בשינה מתרחש במצב של התעוררות חולפת ומעבר ממצב שנת NREM (Non-REM sleep) לשלב שינה עמוקה אחר כשהמעבר אינו ישיר בין שלב לשלב אלא מתבצע מעין דילוג בין השלבים. התוצאה של המעבר בין שלבי השינה השונים, גורם לסוג של התעוררות חלקית. יחד עם זאת, גם בשנת REM יכול להתבצע דיבור בשינה – אז הוא מהווה מעין פריצה מוטורית של דיבור שנחווה במהלך שלב חלימה, אז נשמע מילים ברורות שנאמרות בקול רם.

לפעמים, ניתן לראות את תופעת הדיבור בזמן שינה כשהוא נלווה למחלת חום. ככל שהדיבור דרמטי, בוטה או רגשני, יש לחשוב בהפרעות שינה נוספות – מה שאומר, שכדאי להיות עם אצבע על הדופק. במידה ותופעה זו מופיעה אצל מי ממכריכם, הפנו אותם למעבדת שינה.

לסיכום, חשוב לי מאוד להסביר שוב – כנראה ששוב מן הסתם שקיימת חשיבות עליונה לשינה רציפה של לפחות שש שעות. מערכות הגוף עוברות תהליך של "תיקון" אם ניתן לכנות זאת כך בזמן שאנחנו ישנים, כשאיננו פעילים, כשהגוף רגוע באופן יחסי – זה הזמן בו מתאפשר לגוף לתקן כאמור פעילותם של איברים ומערכות בגוף.

מעניין לראות, שהרפואה הסינית מחלקת את פעילותם של האיברים בגוף לעשרים וארבע שעות הקיימות ביממה: כך למשל, יש שעתיים פעילות שיא לכל איבר ושעתיים מקבילות שהן פעילות רגיעה בשעות הליל.

לפיכך, קושרים הסינים את השעות האפיניות למשל להתקפי לב, להתקפי אסטמה, התקפי כיס מרה וכיו"ב.

או שהבן יקיר לי סיני, או שהשעון הזה פשו אמיתי ונכון :-/
כך או אחרת, הקפידו על שש שעות שנת לילה רצופות, כדי לאפשר לגוף לחדש כוחות, לנקות את עצמו, לאושש ולחזק את מערכת החיסון שכה חשובה לנו.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

דיכאון, מתח, סהרוריות, עייפות יתר, תמר תאומים