ראשי | דיאטה ותזונה נכונה | תזונה נכונה בהריון ולאחר לידה

תזונה נכונה בהריון ולאחר לידה

תזונה נכונה בהריון ולאחר לידה תזונה נכונה בהריון ולאחר לידה

כל אישה בהריון יודעת שהתזונה שלה חשובה מאוד בתקופת ההריון אך עליה להתחיל להתכונן להריון מספר חודשים קודם לכן. מהן ההכנות התזונתיות והנפשיות שכל אישה צריכה לעשות לפני כניסה להריון, ובמהלך ההריון.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

ההיריון והלידה מהווים את מרכז החיים והאנושות. תקופת ההיריון הנה תקופה מיוחדת ויוצאות דופן מבחינה פיזיולוגית, בתקופה זו תפקוד המערכות משתנה וחלים שינויים הורמונאליים.

במאמר זה נבחן את השינויים המתרחשים ואת המאפיינים הבולטים בתפקוד הגוף כמו גם הבעיות העלולות להתעורר. יש לציין כי יש להכין את גוף האישה עוד לפני הכניסה להריון (3 חודשים) על מנת שהגוף "יגיע" בצורה מאוזנת ובריאה לתקופה ייחודית זו. נעבור על ההכנות התזונתיות והנפשיות בתקופה המקדימה להריון ולאחר מכן ברבע הראשון (3 חודשים) של ההיריון. נבחן האם טבעונות עומדת במבחן המעשי מול הצרכים הבסיסיים בתקופה זו כגון אספקת וויטמין B12.

ישנם מספר רכיבים תזונתיים ההכרחיים בתקופה זו כגון חומצה פולית וויטמין B12 כאשר בנוסף ישנן השלמות תזונה החיוניות לאם בהתאם למצבה הגופני ולהתפתחות ההיריון. התזונה בתקופת ההיריון חייבת להכיל את הרכיבים החיוניים לשמירה על בריאות מערכות האישה ולהתפתחות מערכות העובר בצורה שלמה ותקינה (חומצות שומן רב בלתי רוויות, סידן ועוד).

בשליש השני והשלישי של ההיריון נדרשים הכנה וחיזוק תזונתי המתאימים לשלבי התפתחות העובר וכן לבעיות השכיחות לתקופה זו של ההיריון כגון עצירות והשמנה.

תקופת ההנקה חשובה לא פחות שכן בתקופה זו תזונת התינוק תלויה בחלב האם, מרכיביו ואיכותו. בתקופת ההנקה תפריט האם והשלמות התזונה אשר תצרוך יקבעו את איכות המזון של התינוק.

תקופת ההיריון והלידה משלבות חוויות בלתי רגילות ומרגשות, אך יש לזכור שיש להקפיד על כללים בסיסיים ותזונתיים שיקטינו את הסיכון לבעיות וקשיים.
 
המלצות תזונה לנשים בהיריון
המלצות התזונה באות לענות על הצרכים והתהליכים המיוחדים המתרחשים בתקופת ההיריון.
יש לזכור שהמלצות אלו הנם כלליות ויש צורך לבחון את צרכיה ומצבה הייחודי של כל אישה ואישה על פי תכונותיה, אופיה, חסרים תזונתיים, רגשיות ומצב בריאותי.
 
מזונות מומלצים:
1. קטניות: עדשים מונבטים, חומוס וטחינה ביתיים, אורז מלא ואפונה יבשה.
 
2. פירות טריים: יש להימנע מאכילת פירות מיד אחרי הארוחה. עדיפות לתפוח עץ בבוקר, פפאיה בצהריים ומלון בערב.
 
3. ירקות טריים: עדיפות לירקות אורגניים. עלים ירוקים העשירים בחומצה פולית, מגנזיום וסידן ואשר מנקים רעלים מהגוף:
פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, ריחן וחסה. גמבה (עשירה בוויטמין C ,סידן וברזל) , ברוקולי, אספרגוס, שעועית ירוקה, אפונה טרייה, קישוא, דלעת, בטטות, גזר ובצל אפוי.
 
4. שמנים: רצוי להוסיף לירקות, לסלטים ולמאכלים שמן מכבישה קרה: שמן זית, שומשום, שמן חמניות או שמן זרעי ענבים.
 
5. חלבונים מן החי: דגי ים פעמיים בשבוע עם פטרוזיליה או כוסברה. בשר עוף (אורגני בלבד) מבושל.
 
6. שומנים: שקדים, אגוזים, פיזור גרעיני דלעת טחונים על סלט (עשיר בסידן, ויטמינים A ו- E )
 
7. פירות יבשים: שקדים, תמרים, אגוזים, קוקוס ושזיפים מיובשים.
 
8. עזרה ראשונה:
בחילות – ג'ינג'ר.
טחורים - מורחים במקום ג'ל אלוורה.
זרעי פשתן טחונים באוכל.
 
מזונות לא מומלצים:
1. צמחי מרפא שונים.
2. אוכל מטוגן ושמן מזוקק.
3. סוכרים פשוטים כגון סוכר לבן, קמח לבן, משקאות ומיצים ממותקים.
4. חומרים משמרים, נקניקים, נקניקיות ואבקת מרק.
5. גבינות צהובות.
6. הפחתה ניכרת בצריכת מלח.
7. להימנע ממזון קר המוצא מהמקרר.
 
מומלץ להניח לזמן מה בטמפרטורת החדר לפני האכילה.
 
תוספי מזון מומלצים:
1. Folic Acid 500mcg - חומצה פולית, הנה חומצה מסיסה במים השייכת למשפחת הוויטמינים מסוג B. החומצה הפולית חיונית ביותר לתהליכים רבים בגוף האדם וביכולתה לסייע בטיפול ובמניעה של מקרי אנמיה רבים. מחוסר בחומצה פולית מעלה את הסיכון לפגמים מולדים בזמן ההיריון ולכן יש חשיבות רבה לצריכת חומצה פולית עוד לפני הכניסה להריון (3 חודשים ).
 
2. Organic Iron complex – שילוב ייחודי של מרכיבים המשלימים זה את זה והפועלים בסינרגיה מוצר המשלב את שלושת הרכיבים. ברזל, חומצה פולית וויטמין  B12, שמחוסר בהם גורם לאנמיה. שילוב חשוב לנשים בהריון המבטיח אספקת מינון מתאים של חומצה פלית וברזל. חשוב לסובלים מאנמיה מכל הסוגים ולהעשרת הדם. הברזל קשור לחומצה אמינית כך שתופעות הלוואי כגון עצירויות וכאבי בטן מופחתות בצורה ניכרת. הוספת ויטמין C במוצר זה נועדה כדי לשפר ספיגת הברזל.
 
3. Fish Oil 1200mg  - שמן דגים המופק מדג הסולומון, הידוע כעשיר בחומצות שומן רב בלתי רוויות מקובצת אומגה 3.
חומצות אלו חשובות מאוד לגוף במיוחד לנוכח העובדה כי אספקתן לגוף דלה בתזונה המערבית המקובלת. חומצות אלו חשובות להתפתחות תקינה של העובר ובמיוחד ההתפתחות המוחית והעצבית.
 
4. Ginger complex – הג'ינג'ר ידוע מזה מאות שונים כמקל על בעיות עיכול ואי נוחות המתלווה להן.
הג'ינג'ר יחד עם מרכיבים נוספים ידועים כיעלים מאוד בהקלה על כאבי בטן ועוויתות הנובעים מבעיות עיכול. מוצר זה מהווה אלטרנטיבה טבעית ללא תופעות לוואי לסובלים מבחילות ובמיוחד בחילות בוקר השכיחות בתקופת ההיריון. פורמולה זו מהווה תחליף טבעי לתרופות הסינתטיות הניתנות במקרים אלו. מינון במקרים של בחילות בוקר- 2 כמוסות עם היקיצה ואח"כ לפי הצורך (עד 4 כמוסות ביום סה"כ).

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

תזונה נכונה, תזונה נכונה בהריון, תזונה נכונה בהריון ולאחר לידה, חומצה פולית, המלצות תזונה לנשים בהיריון