ראשי | אסטרולוגיה | מבוא לאסטרולוגיה- חלק ב'

מבוא לאסטרולוגיה- חלק ב'

האסטרולוגיה, עדיין נושא שנוי במחלוקת, כה רבים דנים בה, מאמינים בה, סוגדים לה, מתרחקים ממנה, מזלזלים בה.... אולם רובנו תומכים ושוללים כאחד. מבוא לאסטרולוגיה- חלק ב'

מבוא לאסטרולוגיה- כיצד נולדה תורת האסטרולוגיה חלק ב'.

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285528

השלב הבא בהיסטוריית האסטרולוגיה הוא בתקופת בבל החדשה בשנים 300-600 לפנה"ס.עד תקופה זו מה שאפיין את האסטרולוגיה היה שהיתה קשורה בעיקר לאותות, חיזוי מאורעות גדולם.

החידוש-בתקופה זו נוצרו גלגל המזלות והורוסקופים לשעת הלידה. בשנות ה-90 של המאה הקודמת נמצאו 16 הורוסקופים בבליים שכללו את מיפוי לשעת לידתו של האדם.
השפעת היוונים במות ה5 וה-4 לפנה"ס הייתה עצומה. ייחודם בכך שהכניסו את המיתולוגיה וקשרו אותה לאסטרולוגיה.

באותה תקופה התהלכו ענקי הדור על פני האדמה. מתנת היקום לאנושות לעניות דעתי...אפלטון, אריסטו ועוד. פיתגורס שהניח שהאדמה סובבת סביב השמש והוגי דעות רבים שהניחו את אבני היסוד למדע המודרני. אאוקלידס למשל טען שהאסטרולוגיה מגוחכת ואין להאמין לתחזיות המבוססות עליהן, אך קולו היה במיעוט..אסטרולוגים כאפולוניס, מינדוס וכב המשיכו בפיתוח ועידון ההורוסקופ.
 
הרומאים לא ממש התלהבו לקבל את האסטרולוגיה. בסביבות 250 לפנה"ס, בניגוד לדעת השמרנים ברומא שנלחמו נגד כל דבר שחרג מהדת, הרי שאזרחיה גילו ענין רב אסטרולוגיה. השמרנים טענו שאנשים שנולדו באותו מקום ובאותה שעה הם בעלי גורל שונה ואילו כאלה שנולדו בזמנים אחרים ושעות מתו באותו שעה. אך, כל הטיעונים לא עזרו והאסטרולוגיה עשתה להם כנפיים ברומא עד שזכתה להכרה בעיקר מהסיבה שהרומאים לחינוך היווני.
 
בשנת 331 לפנה"ס הקים אלכסנדר מוקדון את אלכסנדריה במצרים. זמן זה מציין את ראשית התקופה הרומית-יוונית במצרים.
אלכסנדריה הפכה לאחת הערים החשובות בתרבות ההלניסטית. עיר זו היוותה תערובת של לאומים שונים, יוונים, פרסים, מקדוניים, יהודים ורומים.
 
עם ירידת קרנה של אלכסנדריה, מופיע קלאודיוס תלמי שהיה מתמטיקאי, גאוגרף אסטרונום ואסטרולוג יווני. הוא חי בין 85-165 לספירה. באלכסנדריה ונחשב האסטרונום החשוב ביותר בעת עתיקה. לא ידוע אם היה שייך לשושלת בית תלמי. הוא נולד במצרים העליונה ונאמר שמד בראש הספרנים של ספריית אלכסנדריה.

תלמי עבד על בסיס נתונים של אסטרולוגים שקדמו לו, בכדי למפות מעלה מ1000 כוכבים. הוא קבץ רשימה של 48 קונסטלציות ותיאר קווי אורך ורוחב על פני האדמה. האמין שהארץ מרכז היקום ופעל להפצת התאוריה שלו. הוא הסביר מדוע נראים כוכבי לכת כאילו הם נסוגים לאחור לעתים. כתב ספר גאוגרפיה שם יצר מפות עם קווי אורך ורוחב.

עבודתו הגדולה-מסה מתמטית ב4 ספרים והיא הבסיס לאסטרולוגיה המודרנית הנהוגה כיום בעולם המערבי. לא ידוע כיצד השיג הנתונים לעבודתו.
השם שנתן לה הוא- terrabiblos אין שום גרסה מקורית בנמצא נותרו רק העתקים ותרגומים כשהעתיק ביותר הינו בערבית משנת 900 לספירה.

ארבעת הספרים שכתב התייחסו כל אחד בנפרד לחלק אחר באסטרולוגיה.
 
ספר ראשון-הגדיר את הסיבות לשימוש באסטרולוגיה ואסטרונומיה. תלמי טען שאין להזניח כלי זה רק מפת התנגדותם הרבה של מתי מעט. הספר דן במערך מיקום כוכבי הלכת, הירח והשמש. תיאר בפרוטרוט איזה מיקום מיטיב ואיזה לא, כמו כן מפרט את משמעות הסימנים(מזלות).
 
ספר שני-הקשר בין אסטרולוגיה למדינות. פירוט של כוכבי הלכת המשפיעים על מדינות שונות. הבחין בין סימני אנשים לחיות. לבסוף הסביר על השפעת כוכבי הלכת על הארץ. למשל, שבתאי נחשב כגורם קור, הצפות, עוני ומוות. מרס לגורם מלחמה ובצורת וכוכבי שביט גם משפיעים על מזג האויר.
 
ספר שלישי- עוסק באדם בפרט. כאן הוכנסה חשיבות יום ושעת הלידה המצביעה גל המזל העולה באופק, מצב הירח בשמיים ותנועת הכוכבים. הכוכבים קיבלו משמעות סמלית למשל: השמש ושבתאי סימלו את האב. נוגה והירח את האם.
 
ספר רביעי- עסק בעניו בתי גלגל המזלות, חיי האדם כגון : עיסוקו, נישואין נסיעות וכב.
 
רוב הידוע לנו היום על אסטרולוגיה מגיע מעבודתו המדהימה של תלמי. עבודה זו זכתה לביקורת רבה על היותה יבשה מדי, כמו גם שלא התחשב בנקודות השוויון של האביב והסתיו (שוויון היום והלילה באביב ובסתיו). הייתה גם בעיה בתאום שלו בין העונות לאסטרולוגיה, אך פרט לעוד מספר בעיות הרי שרב עבודתו תקפה עד ימינו. יחד עם זאת לא נמצא אפילו הורוסקופ אחד שתלמי הכין ויש אומרים שלא היה אסטרולוג בעצמו, אלא דווח וכתב על כך. מבקריו טוענים שלא היה נאמן לאמת בעבודתו.
 
בל נשכח שהוא חי בתקופה שבה שאדם לא הלך עם הזרם והאמונות הרווחות , הוא היה עלול להיענש.  יתכן שלחשוף את האמת לא היה דבר בטוח עבורו ויכול להיות שנכפה עליו להתאים בין המספרים שלו לתאוריות בלתי מדויקות. די ברור שתלמי ידע מספיק על מנת לדווח אמת, אך כנראה שחשש לחייו מנע זאת ממנו. רבים האסטרולוגים ממשיכי דרכו ונזכיר ק  מתי מעט כ-פול מאלכסנדריה, תביי, פלקוס והמתמטיקאי היווני פפוס. רבים עוד מצטרפים לרשימה זאת....
 
במאה ה-6 לספירה דעכה קרנה של האסטרולוגיה וחזרה לתחייה רק במאה ה-9 כאשר האיסלם החל להתמחות באסטרולוגיה ההלניסטית. המוסלמי אבו-מסר הוא זה שהביא את האסטרולוגיה כי שאנו מכירים כיום לעולם המערבי.
 
ניתן לאומר שמצרים שיחקה תפקיד רב משמעות בהתפתחות האסטרולוגיה, נושא שהעשיר את העולם.
האסטרולוגיה, עדיין נושא שנוי במחלוקת, כה רבים דנים בה, מאמינים בה, סוגדים לה, מתרחקים ממנה, מזלזלים בה....אולם רובנו תומכים ושוללים כאחד.....קוראים, ומציצים בהורוסקופ בעיתון...אם כך..יד איזו קבוצה על העליונה?

ליצירת קשר ופרטים נוספים על נינה אבן יקרה

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285528




עוד באותו נושא:

אסטרולוגיה, הורוסקופ, מבוא לאסטרולוגיה, נינה אבן יקרה