ראשי | רפואה משלימה | ביופידבק

ביופידבק

ביופידבק ביופידבק

מתקשים להתרכז? מתוסכלים? אתם צריכים ביו-פידבק

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

מהו ביופידבק? ביופידבק או משוב ביולוגי הוא שיטת טיפול באמצעות מערכת הבודקת את מדדי גוף, ביו-פידבק נועד לאפשר למטופל שליטה טובה יותר על גופו ועל תגובות פיזיולוגיות ורגשיות במצבים של כאב, לחץ וחרדה.

בשנים האחרונות טיפולי ביו-פידבק תופסים תאוצה בקרב הסובלים מקשיי קשב וריכוז, שאינם מעוניינים ליטול תרופות להקלה במצבם, בשל תופעות הלוואי הקשות הטמונות בפתרון זה. אם כן, מהו טיפול ביו-פידבק, איך הוא עוזר ולמי כדאי להגיע?

קשיי קשב וריכוז הפכו פופולאריים בעידן המודרני, בו הכול נע בקצב מסחרר. אחד הקשיים הבולטים, למשל, בטיפול בילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, הוא כיצד להסביר לילד, בשפה שלו ובהתאם לעולם שלו, מהי בעצם הבעיה בהתנהלותו מבלי לפגוע במסוגלות העצמית ובביטחון שלו. ילדים רבים מתייחסים לקשיי קשב וריכוז כ"בעיה" ומתייגים את עצמם כטיפשים ועצלנים, בהתאם לפידבקים שקיבלו מהסובבים אותם. לפיכך, לא מפתיע לראות הפרעות התנהגות והתפרצויות זעם הנלוות לקשיי קשב וריכוז, הנובעות מתסכול ופגיעה במוטיבציה של הילד.
על פי העמדה המקובלת, מקור קשיי הקשב והריכוז הוא ביולוגי וקשור למידת העוררות של מבנים מסוימים במוח. רבים מהסובלים מבעיה זו מופנים לקבלת טיפול תרופתי המסייע בהעלאת העוררות של המבנים "הרדומים", אולם ל"פתרון הקסם", יש מחיר כבד עבור ילדים ומבוגרים כאחד.

בשנים האחרונות, טיפולי ביו-פידבק תופסים תאוצה בקרב ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעה זו כתחליף איכותי ומתמשך לתרופות ידועות כמו ריטלין או קונצרטה. אין מחלוקת על כך שתרופות מקבוצות אלו, מטפלות בהיבט הביולוגי ומוכחות כיעילות. עם זאת, קיימות תופעות לוואי קשות כדוגמא ירידה בתיאבון, עצבות, אפאתיות, כאבי ראש וכד', שמפריעות לתפקוד היומיומי.
מעניין לחשוב ששיטת טיפול שנולדה עבור נאס"א במסגרת הכשרת אסטרונאוטים, ואף עשתה את דרכה בצבא, נחשבת היום לאחת השיטות היעילות ביותר להפגת מתחים והשגת מיקוד קשב.

אז מה זה טיפול ביו-פידבק?
מערכת הביופידבק , כשמה כן היא, מספקת משוב ביולוגי. היא מורכבת מסנסורים שמחוברים לגוף במקומות שונים ומספקת לנו דיווח על תהליכים שונים שמתרחשים בגוף ברגע נתון. כלומר, מערכת זו היא מעין מכשיר ניטור המאפשר לנו "להביט", כפי שמביטים במראה, במה שקורה באותו הרגע בגופנו. המשוב נעשה, בדומה לאק"ג, בעזרת אותות חשמליים. הסנסורים אוספים נתונים חשמליים ההופכים לגרפים שאפשר לנתח ובעזרתם לפתח כלים להשגת שליטה בהם. בין המדדים שמוצגים ניתן למנות את קצב השתנות הלב (מדד שקשור באופן אדוק למידת היכולת שלנו להגיע להרפיה וריכוז) וכן מוליכות העור (מדד שבוחן את מידת ההזעה בידיים ומצביע על הזעה שמקורה ברגש). היכולת להתבונן במדדי הגוף בצורה גרפית מאפשרת למטפל לאתר מצבי דחק ומחשבות טורדניות, ומתוך כך, לאמן את המטופל לאזן את מדדי גופו.
 
איך טיפול ביו-פידבק עוזר לניהול לחצים והקלה על קשיי קשב וריכוז?
בכדי לענות על שאלה זו, נאלץ להקדיש מספר שורות לאנטומיה בסיסית.
בגופנו ישנה מערכת מעט פרימיטיבית, שמקורה, כנראה אבולוציוני, והיא נקראת המערכת האוטונומית. מערכת זו היא חלק ממערכת העצבים ההיקפית, היא שולטת על תהליכים פנימיים ולא רצוניים (למשל: תהליך עיכול), והיא נחלקת לשתי תתי מערכות: המערכת הפרא-סימפתית, זו שפועלת במצבי נינוחות ורגיעה, והמערכת הסימפתית, זו שפועלת במצבי חירום (מעין צו 8 לגוף). כאשר המערכת הסימפתית עובדת, היא עושה שימוש בכל האמצעים הקיימים לרשותה בכדי לאייש תגובה לאיום (הילחם או ברח), כלומר, במצב בו האיום עוצמתי והגוף חש כי עליו לסגת, תינתן עדיפות לאיברים חיוניים לבריחה (שרירי השלד, הרגליים) וכך, למשל, מערכת העיכול לא תקבל את מלוא צרכיה ויחלו כאבי בטן, אשר במתח ממושך עשויים להתפתח לכיבי קיבה. 
 
בטיפולי ביופידבק, לומד המטופל לעלות ולהוריד עוררות בהתאם למצבו, כלומר, בקרב בעלי הפרעת קשב וריכוז, נתרגל את היכולת להירגע אך נשים דגש על היכולת לעלות עוררות, בדומה למטרתן של תרופות כמו ריטלין. במסגרת ניהול לחצים נתרגל הורדת עוררות וכניסה להרפיה עמוקה ומצב שליו.

הצפייה בדפוסי העלייה והירידה של מדדי הגוף, מגבירה את המודעות שלנו למצב הפיזיולוגי שלנו, למנח הגוף וכן להצטברות של מתח (stress). כמו כן, אופי הטיפול הוא אקטיבי, המטופל לומד מה משפיע על הגרפים ומתחקר את המחשבות או האירועים שהתרחשו, ומתוך כך מגבש ארגז כלים ייחודי שהוא פיתח על בסיס החוויות והזיכרונות שאסף. בנוסף, ניתנים כלים גנריים וטכניקות מוכחות להבאת איזון פיזיולוגי, הפחתת המתח והשגת ריכוז ושליטה. בין הטכניקות שנלמדות ניתן למנות נשימות סרעפתיות, תרגילי דמיון מודרך וכן אימון אוטוגני לשרירים. אופי הטיפול הוא מאוד חוויתי, ונעשה שימוש במשחקי ווידאו ומשחקי חשיבה בכדי לעודד ריכוז ומסוגלות עצמית.

ביופידבק - רק להפרעת קשב וריכוז?
פניות רבות לטיפולי ביופידבק מגיעות לאחר הופעת סימפטומים המצביעים על מתח נפשי ופיזיולוגי מצטבר. הסובלים מתסמונת המעי הרגיז ימצאו בביופידבק נחמה וכן הסובלים ממיגרנות, אסתמה, חרדות, דיכאון, "פחד קהל", כאבי שרירים, תשישות מתמשכת ומתח נפשי. בנוסף, היום שכיח למצוא אנשים המגיעים לטיפולי ביופידבק כהכנה לראיונות עבודה או סדנאות מיון, ואף "פרפורמרים" ואנשי במה לקראת הופעות. באמצעות הביופידבק ניתן לטפל בבעיה קיימת או לחילופין, לעשות בו שימוש כטיפול מניעה להצטברות מתח נפשי. 

השורה התחתונה
ביופידבק הוא "הדבר הבא" בכל הנוגע לטיפולים אקטיביים, והוא כלי מהותי המסייע בתהליכים טיפוליים רבים ומגוונים. עם השנים, מעמיק המחקר ומידי פעם נחשפים ממצאים חדשים שמקדמים אותו בצעדי ענק להיות חלק מהשגרה היומיומית של כולנו. מערכת המשלבת בתוכה יסודות מעולם הרפואה, הטכנולוגיה והפסיכולוגיה, היא חידוש הולם לעידן של ימינו הרווי בלחצים ומצריך הסתגלות מחודשת.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

עונג שפירא, קשיי קשב וריכוז, ביו-פידבק, ביופידבק לילדים, ביופידבק כללית