ראשי | מטפלים מומלצים | מיכל אייל

מיכל אייל

ID: 654916101  EX: 324 מיכל אייל

עושה בית ספר להורים

לקבלת יעוץ אישי ממיכל אייל התקשרו בכל שעה: 072-2285800 שלוחה 324

כל אחד יודע שלפני שמתחילים לעסוק במקצוע צריך ללמוד, להשתלם, לקבל הדרכה. גם הורות זה מקצוע, אבל לא לכולם ברור שיש צורך ללמוד אותו. אנו מתחתנים, עושים ילדים ומגדלים אותם כמיטב הבנתנו. אז למה יש כל כך הרבה בעיות בחינוך? למה יש פער בין איך שחלמנו שתראה המשפחה שלנו למציאות? האם חינוך קפדני ועונשים מבטיחים ילדים "טובים", ואולי דווקא חינוך פתוח וזרימה עם הילד? במשך שנים רבות לא היו מסגרות שבהן לומדים כיצד להיות הורים, ורבים ההורים שנשענו על שיטת הניסוי והטעיה. היום ניתן לקבל הדרכת הורים מקיפה או ספציפית, בקבוצה או באופן פרטני, לגיל הרך ולגיל הנעורים.... רק צריך להרים טלפון. מיכל אייל, מוסמכת להדרכת הורים, בעלת קליניקה פרטית בחיפה ושותפה בצוות היועצים של סופר נני – מיכל דליות, מסבירה איך לעמוד באתגר הגדול של גידול ילדים ולהישאר שפויים.

"מאז היותי תלמידת תיכון העסיקה אותי הפילוסופיה של החינוך. כתלמידה במערכת החינוך שאלתי הרבה שאלות (רובן תוך כדי עונש במשרד המנהל) ובמרבית המקרים לא קיבלתי תשובות מספקות. כבר אז היה לי ברור שכשאהיה גדולה ארצה לעשות שינוי בחינוך, אבל לא בתוך מערכת החינוך אלא דווקא במקור – במשפחה. כך הפכתי במהלך השנים למנחה קבוצות הורים ולמדריכת הורים פרטנית. התחנה הראשונה היתה באופן טבעי לימודי חינוך באוניברסיטה העברית בירושלים, אליה הגעתי עם אמונה מאד חזקה בחינוך "פתוח". את דגל החינוך הליברלי נשאתי עד שנאלצתי להתאים את הפילוסופיה לחינוך"

למה את מתכוונת בדיוק?
"אני מתכוונת לכך שהייתי אמא מושלמת – עד שנולדו לי ילדים! חשבתי שאני יודעת הכל, כולל איך בדיוק יראו ויתנהגו הילדים ואיך תתנהל המשפחה שלי. מהר מאד הגיעה המציאות, טפחה לי על הכתף ואמרה 'מותק, תתאפסי, לילדים שלך יש אישיות עצמאית, הגיע הזמן להתאים את הפילוסופיה למציאות'. באותה תקופה גם התגרשתי ועברתי 'משבר זהות' לא פשוט, בסופו של דבר מה שעזר לי מאד למצוא את שביל הזהב הוא מכון אדלר. למדתי במכון אדלר בירושלים וגם עשיתי קורס הורים מיוחד מטעם ארגון אדלריאני אמריקני. שם למדתי, למשל, למה הבת הקטנה שלי בת ה 4 רק מייללת ומה אני אמורה לעשות כדי לעזור לה להיות ילדה שמחה המאמינה ביכולותיה. השינוי היה כל כך דרמטי ומהיר שידעתי שמצאתי את הגישה החינוכית הנכונה עבורי.

לאחר מכן, הוסמכתי להנחות קורסי הורים ואף להסמיך מנחים מטעם אותו ארגון אמריקאי. למעשה מאז ועד היום, ועברו איזה 25 שנים מאז, אני לא מפסיקה ללמוד. בקרוב אסיים את לימודיי במכון מעגלים של ד"ר נירה כפיר במסלול 'הנחיית משפחה'. לפני כמה שנים הצטרפתי לצוות היועצים המצומצם של מיכל דליות ויש לי קליניקות בנווה אילן, ליד ירושלים, ובחיפה".

מה יש בשיטה שכל כך מצליח?
הגישה האדלריאנית מספקת פתרונות נפלאים המשלבים בין הצורך של ילדים בגבולות לבין הצורך שלהם בשייכות וערך עצמי. אבל אחד הדברים שלמדתי מהאמריקאים הוא לא להיות אדלריאנית פנטית; הגישה שלי משלבת מספר גישות, כולל פסיכולוגיה קוגנטיבית התנהגותית, כשזה מתאים, ומנגד אפילו בודהיזם כשמתאים, אך בעיקר הרבה ניסיון מעשי אישי ומקצועי שהצטבר במשך שנים רבות ומאות משפחות איתן עבדתי.

היום, לפני שאני מתחילה לתת הדרכה להורים, אני משתדלת לא לוותר על ביקור בית הכולל צפייה של כמה שעות. המידע שאני אוספת דרך העיניים והאוזניים שלי, לא יסולא בפז. רק לאחר מפגש הצפיה אני יכולה באמת לעשות 'אבחון' הכולל קודם כל את אישיותו הייחודית של כל אחד במשפחה, את הדינמיקה והתקשורת בין ההורים, בין ההורים לילדים ובין הילדים לאחיהם. אני יכולה לראות את הגבולות, הסמכותיות, הסדר, האוירה המשפחתית, ההרגלים, שיטות המשמעת, וגם דברים הסמויים יותר מהעין כמו חרדתיות, מאבקי כוח בין ההורים ועוד. לאחר מכן אני מקיימת מספר מפגשי הדרכה עם ההורים בלבד. בשיטת העבודה שלי יש שילוב מנצח בין היגיון למעשיות; אני עובדת גם במישור המעשי ונותנת הרבה כלים אפקטיביים, ובמקביל גם במישור התיאורתי הכולל שינוי תפיסות, הבנות עמוקות יותר לגבי למה ילדים מתנהגים כפי שהם מתנהגים, למה הם באמת זקוקים (רמז: זה לא אייפוד!) וכדומה. כך למשל אני מלמדת איך לגרום לילד ללכת לישון בזמן, בלי עצבים ובלי שעות של 'אמא, אני צמא, יש לי פיפי, אני רוצה לספר לך משהו, שבי לידי ותחזיקי לי את הילד עד שארדם...' וגם למה הילד מתקשה להיפרד מהיום או מההורים, למה הוא משקיע כל כך הרבה מאמצים להפעיל את ההורים ולמה חשוב ללמד אותו להרדים את עצמו. רוב ההורים הפונים לייעוץ רוצים בעיקר מרשמים ופטנטים. אי אפשר וגם לא צריך לתת יותר מידי מרשמים. חשוב יותר להקנות להורים עקרונות חינוכיים מהם יוכלו להסיק גם למצבים עתידיים. אז אני עוסקת גם ב'למה' וגם ב'איך'."

את יכולה לתת דוגמה?
"בשמחה. אחד הכלים שאני הכי אוהבת ומאמינה בו הוא בנושא החיזוקים. כולנו יודעים שחיזוקים חיוביים, או תגובות חיוביות, מחזקות התנהגות חיובית, בגלל זה אנחנו אומרים לילדים "כל הכבוד". מה שרוב ההורים לא יודעים הוא שלמעשה כל תגובה מחזקת כל התנהגות. זאת אומרת שגם תגובה שלילית להתנהגות שלילית מחזקת את ההתנהגות. למה? מכמה סיבות: זה גם סוג של תשומת לב, זה גם מחזק אמונות מוטעות אצל הילד, כמו 'אמא אוהבת אותי פחות מאשר את אחי', זה גם מייצר ציפיות שמגשימות את עצמן, ובגדול זה פשוט סוג של אנרגיה המזינה את ההתנהגות".

אז מה עושים? לא מעירים לילד על התנהגות שלילית?
"כמובן שמפתקידינו כהורים ללמד את הילד כיצד ראוי להתנהג, מה מותר ומה אסור וכדומה, אבל ניתן לעשות זאת, ואפילו בצורה יותר אפקטיבית, עם מינימום הערות שליליות. נסי זאת בעצמך, קחי חודש ותחליטי להפחית עד למינימום את ההערות והתגובות השליליות להתנהגותם של ילדייך ותגבירי, אפילו עד הגזמה, את כמות ההערות החיוביות. בכל פעם שהילד עושה משהו חיובי, או אפילו לא עושה כלום, אלא סתם יושב או נכנס לחדר, תני לו חיזוק חיובי. והשתדלי להתעלם עד כמה שאפשר מהתנהגות שלילית, כולל קללות, מכות, אי ציות לבקשות שלך וכולי. אני מבטיחה לא רק שינוי בהתנהגותו של הילד אלא גם שינוי דרמטי בהרגשה שלך".

אבל ישנם כל כך הרבה מצבים בלתי נסבלים ומאבקים. מה עושים אז?
"רוב התלונות שאני שומעת מהורים קשורות למאבקים עם הילדים. כבר מגיל שנתיים, ואפילו לפני כן, ילדים מתחילים לחפש ולהפעיל את הכוח שלהם. זה למעשה דבר מצויין, זה כוח בריא שאנחנו רוצים שיהיה להם כשיגדלו. הבעיה מתחילה בדרך כלל כשיש הורה חזק מידי הנכנס למאבקי כוח עם הילד, דבר המגביר בילד את הכוחניות הלא בריאה, או הורה חלש מידי שלא מציב לילד גבולות והופך אותו לדיקטטור קטן. אז על קצה המזלג הסוד הוא מצד אחד לא להכנס עם ילדים למאבקי כוח ומצד שני להציב להם גבולות ברורים. איך? זו האמנות. וזה דורש תרגול ואימון".

איך לגדל ילדים בריאים בנפשם, שמחים ובעלי ביטחון עצמי? היריעה קצרה מלהכיל את כל התשובות. אין ספק שהורים השואפים לכוון את ילדיהם, ולקיים משפחה שנעים לחיות בה, יכולים להרוויח הרבה מאד מהדרכה בתחום חשוב זה. וגם אם יש לכם ילדים טובים ומוצלחים, תמיד יש מקום להעמיק את הלמידה כיצד יש לנהוג עם הצאצאים בצורה מכובדת ומכבדת המאפשרת להם וכמובן גם לכם, מרחב מחיה מפרה ומעצים.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על מיכל אייל לחצו כאן.
◆◇◆  ◆◇◆ ◆◇◆  ◆◇◆
או חייגו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 324
◆◇◆  ◆◇◆ ◆◇◆  ◆◇◆

מכירים יועצים רוחניים או מיסטיקנים שלדעתכם יכולים להופיע במדור המומלצים? לחצו כאן וספרו לנו...

לקבלת יעוץ אישי ממיכל אייל התקשרו בכל שעה: 072-2285800 שלוחה 324




עוד באותו נושא:

עדיין אין תגיות נושא למאמר זה