יוגה וגיל המעבר

תרגול יוגה נשית משלב עבודת גוף נפש באופן ייחודי ונפלא והוא מהווה כלי תומך, חזק ורב עוצמה לאישה בגיל המעבר. יוגה וגיל המעבר

תרגול של יוגה נשית יכול להיטיב מאוד עם אישה בגיל מעבר, התרגול הגופני יעזור לשקם את הגוף, יחזק אותו וימריץ אותו. תרגול הנשימה יאזן את הגוף, ירגיע אותו וימלא אותו באנרגיה.


לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

גיל המעבר, פרק הזמן שמתייחס לשנים שלפני ואחרי הפסקת הווסת.
שנים רבות השתמשה הרפואה המערבית בשם "גיל הבלות". גישה המייחסת לפרק זמן זה כאל מחלה של מחסור בהורמונים ולא כאל תהליך טבעי.
התייחסות זו נובעת מכך שנשים לאחר הפסקת הווסת לא מנצלות עוד את האנרגיה שלהן להרות ילדים, מערכות הגוף ומערכת הרבייה מוגדרות ככישלון תפקודי או בהידרדרות.

להתייחסות זאת שתי סיבות:
1. עלייה משמעותית בתוחלת החיים של נשים, נשים היום חיות גם כ-40 שנה ויותר לאחר הפסקת הווסת.
לעומת תוחלת חיים של 50 שנה לנשים שנולדו בשנת 1900.
2. אנחנו חיות בחברה הסוגדת לגיל, ונשים רבות במקום להאמין ביכולתן להישאר חיוניות, חזקות ובריאות לאורך כל חייהן, מצפות שגופן ונפשן יתנוונו
לאורך ההזדקנות.
היום כבר קיים שינוי בגישה, הרפואה והמחקר מתמקדים גם בסוגיית בריאות האישה בגיל המעבר ולא רק בשנות הפוריות שלה.

גיל המעבר אכן בא לידי ביטוי בשינויים הורמונלים, השחלות מפסיקות בהדרגה לייצר אסטרוגן ופרוגסטרון, והרמה של הורמונים אלו הולכת ומצטמצמת בהדרגה.
 Fsh ו- LH הורמונים ממריצי ביוץ, מופרשים מההיפופיזה (יותרת המוח) לאורך המחזוריות החודשית שלנו עד לשנים של הפסקות הווסת. ואז הם עוברים שינוי אשר במהלכו הביוצים הולכים ופוסקים ורמות ה Fsh ו- LH  עולות בהדרגה.
לרמות גבוהות אלה יש קשר עם המעבר מ "זרם חילופין" ל "זרם ישר". התבונה שהייתה זמינה עד כה בחלקים מסוימים של מחזור הווסת, יכולה להיות זמינה כעת לכל אורך הדרך.

ישנם גם מקומות נוספים בגוף המסוגלים לייצר הורמונים, בהתאם לאורח החיים, התפריט ומצבה הנפשי של האישה.
הורמונים אנדרוגנים כמו DHEA ו- טסטוסטרון, נוצרים במקומות אחרים בגופנו, כמו: בולטת האדרנל (יותרת הכליה), עור, שרירים, מוח ושומן הגוף. ובאופן מופלא כאשר ייצור ההורמונים בשחלות יורד בגיל המעבר, מוכפלת כמות ההורמונים האדרוגנים במקומות אחרים בגוף.
הורמונים אנדרוגנים הם קבוצה של הורמונים סטרואידים, הגוף יכול להפוך הורמונים אלה לאסטרוגן וטסטוסטרון.
רמה טובה של הורמונים אלה בגוף: תעלה את רמת האנרגיה, משפרת את מצב הרוח והזיכרון, תצית את הדחף המיני, בונה מסת גוף, מפחיתה רמות שומן בגוף, משפרת חילוף חומרים, מחזקת מערכת חיסונית, מסייעת בוויסות רמות הסוכר בדם, מפחיתה יתר לחץ דם, וסיכון לחלות בסרטן ומחלות לב.
הרווחה הכללית של אישה בגיל המעבר תלויה ומושפעת מיכולתה לייצר הורמונים אלה ומכמותם.
בלוטות האדרנל אשר יושבות על קצה הכליות, מספקות לנו תמיכה הורמונלית חשובה בגיל זה, ומאפשרת לנו לעבור את היום מלאות במרץ וחיוניות. אם אנחנו מגיעות לגיל המעבר כאשר בלוטות האדרנל שלנו מרוקנות, אנחנו חשופות יותר ויתכן ונסבול יותר מסימפטומים של גיל המעבר.
עם התדירות והעוצמה של מתחים בחיינו תלך ותגדל יאבדו בלוטות האדרנל שלנו מחיוניותן.
ללא מנוחה מספקת ותפריט מאוזן, עם מתחים רגשיים שלא באים על פתרונם, עם פעילות גופנית מופרזת, חוסר שינה, טראומה גופנית פציעה או ניתוח, כאב או מחלה כרונים, כל אלה ישפיעו על בלוטות האדרנל שלנו.

בין ההורמונים הנוצרים בבלוטות האדרנל נמצאים גם האדרנלין והקורטיזול המופרשים במצבי לחץ וסטרס במצב של מוכנות לתקיפה או בריחה, והפרשתם בכמות מוגברת דרושה מאד לגוף בטווח הקצר להתגבר על משבר שעולה מדי פעם.
איזון בין ה- DHEA לקורטיזול חשוב מאד לבריאותנו.
קורטיזול בכמות מתאימה ישפר מאד את הסיבולת הטבעית של גופנו, אך קורטיזול בכמות עודפת עלולה לגרום לבעיות כמו:
• ניצול מופחת של גלוקוז ועלייה ברמת הסוכר בדם.
•  הגברת התפרקות של חלבונים מה שיביא לדלדול שריר ואיבוד מסת עצם.
• דיכוי של הורמוני המין
• הגברת סיכון לייתר לחץ דם ומחלות לב.
בנסיבות רגילות  DHEA מתקן ומטפל ברוב ההשפעות של הלא רצויות של הקורטיזול.
לכן לאיזון בין ה- DHEA לקורטיזול יש חשיבות רבה במצבנו הבראותי, גופני והחשיפה שלנו לסימפטומים של גיל המעבר.

אם כך כיצד נשקם ונשמור את בלוטות האדרנל שלנו במצבם המיטבי?
דרך עבודה משולבת של גוף ונפש נוכל לשפר את יכולתנו לייצר DHEA ואת מצבנו הגופני, בריאותי ונפשי.
• נדאג לשינה מספקת ותפריט מאוזן.
• לפני שנאמר כן לכל התחיבות, נאפשר לעצמנו לבדוק האם זה ימלא או יחליש אותי?
• נתייעץ עם הרופא ונשקול אולי לקחת הורמונים? בהתאם למצב האישי של כל אחת ובדיקות המעבדה שלה, לכל אחת יש את החליפה שלה, הפתרונות שמתאימים לה.
• נעשה כמיטב יכולתנו להתמודד עם מתחים רגשיים. נתבונן ונבין את אשר אנו מרגישות ומהן התחושות שמלוות אותנו, נכתוב ונביע  את מה שמציק לנו, נעזר באנשים שקרובים לנו ואהובים עלינו.
• פעילות גופנית מתאימה.

תרגול של יוגה נשית יכול להיטיב מאד עם האישה בגיל מעבר, התרגול הגופני יעזור לשקם את הגוף יחזק אותו וימריץ אותו, תרגול הנשימה יאזן את הגוף ירגיע וימלא באנרגיה, והעבודה המנטאלית, תשומת הלב שלנו שמופנית אל הגוף והנשימה תלמד מודעות לגוף, תעמיק את הקשר של האישה עם גופה ותתרום רבות למצבה הרגשי של האישה.

הנשימה ביוגה מאזנת את קצב הלב, מאזנת את לחץ הדם, משחררת אנדורפינים (חומר כימי המיוצר באופן טבעי במח התורם לשיכוך כאבים ומצב רוח טוב.), נשימה יוגית מלאה מרגיעה ומורידה את רמת המתח בגוף וממלאת באנרגיה, ומאפשרת תנועה טובה של הסרעפת. עם כל שאיפה ההתרחבות של כלוב הצלעות ההשתטחות של הסרעפת, העיסוי של הסרעפת למערכת הרבייה שלנו, האיברים הפנימיים באגן מהחלק העליון שלהם.
עם כל נשיפה הרפיית הסרעפת וחזרתה מעלה למצבה הקעור, ובדרך למצבה הקעור היא מושכת איתה את האיברים באגן ואת רצפת האגן מעלה ומעסה את הלב מהחלק התחתון שלו.
העיסוי והתנועה של איברי האגן מגבירים את זימת הדם, מחזקים את איברי האגן, מאפשרים תנועה ושמירה על גמישות של הרצועות ורקמות החיבור המחברות בין האיברים לשלד.

עבודת המולה בנדה(איסוף של רצפת האגן) ביוגה מאפשרת: שיפור וחיזוק של איברי מערכת הרבייה, הנעת ותנועת איברי האגן, חיזוק רקמת שרירי ייצוב האיברים באגן, ייצוב רקמות החיבור, ואפשרות עבודה עם מערכת היציבה והתמיכה הפנימית שלנו.
שרירי רצפת האגן הם שרירים מייצבים שתפקידם לייצב את השלד, המפרקים ולמנוע בהם את עודף התנועה. כוחם של שרירים אלה היא בהתגייסותם הבו זמנית לאורך כל השלד, ברגע שרצפת האגן נאספת שרירים מייצבים נוספים נאספים ומתאפשרת לנו עבודה עם השרירים המייצבים שלנו, מערכת התמיכה הפנימית שלנו.
תנוחות היוגה ייתרמו רבות לחיזוק וגמישות הגוף, ישפרו את המערכת ההורמונלית, יחזקו את המערכת הלימפית והמערכת החיסונית שלנו.
יחזקו וישפרו את מערכת העצבים המרכזית, והפארא- סימפתטית.

תרגול יוגה נשית משלב עבודת גוף נפש באופן ייחודי ונפלא והוא מהווה כלי תומך, חזק ורב עוצמה לאישה בגיל המעבר.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801







עוד באותו נושא:

גוף נפש, יוגה, רפואה משלימה, יוגה וגיל המעבר