ראשי | טארוט | טארוט- קלפי הברדו כביטוי של ה"צל"

טארוט- קלפי הברדו כביטוי של ה"צל"

מודעות לכוחה של אנרגיה שלילית זו וכוחה המצמית היא תנאי להתפתחות ושינוי. טארוט- קלפי הברדו כביטוי של ה"צל"

בקלפי הטארוט אנו מוצאים 13 קלפים "'קשים" שהם ביטויים של ה"צל". שלושה עשר קלפים אלה הם היבטים של אותם חלקים בעצמנו שהינם שליליים, מעוררי פחד וקשים לשליטה. קלפים אלה נקראים גם קלפי ברדו.

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285424

אחד מן המושגים המרכזיים בתורתו של יונג הוא הצל – המזוהה עם אחד מן הכוחות הארכיטיפים היותר חזקים הפועלים בנפש האדם. זהו החלק הנחות הבלתי מפותח של האישיות. התודעה נוטה להכחיש את איכויות צל ולהדחיקן כיוון שאינן תואמות את מושגי המוסר המקובלים, ההגיון ובהם משתקפות הפנים האפלות של האישיות. תפקיד התודעה להעלותם למודעות כדי לשחרר את האנרגיות הטמונות ברובד זה של האני ולאפשר להן לעבור התמרה ולקחת חלק אקטיבי ומפרה בחייו של האדם.

במרכז השקפת העולם היונגינית עומד מושג האינדיבידואליזציה, זו דרכו ההתפתחותית של כל אדם לקראת הגשמה ומימוש עצמי. בדרך להגשמה מתאחדים כל הכוחות המנוגדים באישיות לשלמות הרמונית. בתהליך התפתחותי זה תופסת ההתמודדות עם ה"צל" – הרע הארכיטיפי מקום מרכזי.

ארכיטיפ הצל המצוי בכולנו ככוח מולד. כל מה שאנו חווים בתוכנו כפגום שייך לצל. זה כוחה של הגשמיות הקיצונית. בשפת הדתות והמיתולוגיה מגולם ה"צל" בדמותו של השטן. התפתחות אמיתית אינה אפשרית ללא מודעות הולכת ומתמשכת לקיומו של הרע הטבוע בנו והיכולת להכלילו ולהכילו בתוך האישיות השלמה.

המפגש עם הצל הוא קשה ומאיים, אך דווקא משום כך הוא בעל יכולת טרנספורמטיבית. הצל הוא ארכיטיפ של רוע, כאוס ובשפת הסמלים הוא מופיע בחלומות, במיתוסים, באגדות ובפוקלור כבעלי חיים המאיימים על האדם, דרקונים, מפלצות, שודדים, נוף פראי, מדבר, יערות סבוכים, מערות אפלו וכד'. תכונות שלילות הטבועות בנו שברמה אחרת הן ביטוי של חרדת הקיום וצורך בהישרדות, כגון – חמדנות,  רכושנות, כעס, שתלטנות, צורך בנקמה (כולן ביטויים של כוחות הצל). נתפסות ברובד האנושי התרבותי והרוחני כשליליות בשל היותן אנטי חברתיות.

מודעות לכוחה של אנרגיה שלילית זו וכוחה המצמית היא תנאי להתפתחות ושינוי. היכולת להתוודע לארכיטיפ זה ולהכילו בחיינו באופן מודע מאפשרת להתמיר אנרגיה זו לאנרגיה בונה, יצירתית ומרפאה.

כשהצל מודחק הוא נוהג לפעול באופן אוטונומי ומפעיל את האני באופן המזיק לו. כשהוא מודחק הוא מושלך על אנשים אחרים מעוות ומפריע ליחסים בינאישיים תקינים.

בתהליך של התפתחות לקראת אינדיבידואליזציה ואינטגרציה האדם למד להתוודע לכוחות ה"צל" ולקחת עליהם אחריות. כשאני מתוודע לכוחות אלה ה"צל" שוב אינו פועל באופן אוטונומי, אינו מושלך על אחרים ומשתלב ככוח חיוני והכרחי בחיים הארציים. למעשה אין הגשמה עצמית ללא אינטגרציה, הפעלה ושימוש נכון עם כוחות הצל.

לתהליך המודעות לצל גם צד יצירתי ומפרה. כשהאדם בקשר קבוע עם ה"צל" הוא מודע גם לקטנותו, להיותו גוף וחומר ולפגמים וחולשות המצויים בו. ענווה אמיתית מחזקת את יכולת הקבלה והסבלנות לעצמו ולזולת. שם אחר של השטן הוא לוציפר – שפירושו מביא האור, הצד האחר של הצל. משעה שמודעים לו נגלה לאני צידו האחר של ה"חושך" – זהו האור. הסכנה בהכרה זו היא לפגוש "אור" זה ממקום של הבריס, התנשאות ועליונות, וזהו המבחן האמיתי של מי שפוגש את "לוציפר" בתוכו. התהליך האמיתי הוא שעם התרחבות המודעות העצמית לכוחות הצל תורחב תחושת האור שבפנים. התהליך היצירתי של החשכה ההופכת לאור שמקורה בענווה, סובלנות, קבלה וחמלה.

מודעות לצל מעמתת את האדם מצד אחד עם חולשותיו ומאידך עם היכולת היצירתית להתמיר, לשנות ולשלב אנרגיה זו בחייו ולרתמה להגנתו, לשמירה עצמית וזהות עצמית שמודעת לזהירות, נקיטת עמדה, חסכנות, יוזמה. קבלת הצל מלמדת לקיחת אחריות על רגשות שליליים שלא נוח לנו איתם, ומתוך הקושי לצאת למקום של הכרה בטבע האנושי הדואלי. ככל שהאישיות בוגרת יותר היא נכונה יותר לפגוש ולהתמודד עם תכנים של ה"צל" השונים או מנוגדים למה שהורגל לו המודע.

בקלפי הטארוט אנו מוצאים 13 קלפים "'קשים" שהם ביטויים של ה"צל". שלושה עשר קלפים אלה הם היבטים של אותם חלקים בעצמנו שהינם שליליים, מעוררי פחד וקשים לשליטה. קלפים אלה נקראים גם קלפי ברדו – בספר המתים והחיים הטיבטי מוגדר מושג זה כמצבי מעבר. מצבי בורדו הם מצבים של מעבר מרמה תודעה אחת לרמת תודעה אחרת. במושגים שמאניים מצבי ברדו נחווים "כמסע אל השאול", מסע בו נחשפים לאותו מימד אפל באישיות במהלכו האדם נתבע לשוב ולתבוע את העוצמה והחיות שלו כדי להעצים את עצמו. האתגר החיובי בכל מבחן או אתגר כזה הוא להשכיל לעשות שימוש בכל הכישורים והמשאבים העומדים לרשותנו כדי להתמודד עם הקושי ממקום של עוצמה ולגבור על החולשה.

במערכה הראשית המספר 13 הוא המספר של קלף המוות המסמל משבר, מוות (מטפורי) ולידה מחדש. שלושה עשר קלפי הברדו בארקנה הזוטרה הם 13 היבטים של הצל ברמות שונות – בתחום המחשבה, הרגש, המציאות הפיזית והרובד הרוחני אינטואיטיבי. אלה ביטויים של 13 מצבים קשים, אתגרים שניתן להתמודד עמם בעזרת 27 דרכים חיוביות של כשרונות ומשאבים הנמצאים ברשותנו שבעזרתם אנו יכולים לשנות מצבים קשים, לגבור על חולשות, פחדים, מחסומים, מעכבים או מכשולים. ברמה אחרת אלה ייצוגים של 13 "חיות" שניתן "לאלף" באמצעות 27 כשרונות ויכולות הזמינים לנו.

בתחום המחשבה (חרבות) אנו מוצאים את המספר הגבוה ביותר של אתגרים קשים – מה שמעיד על כוחם של השכל וההיגיון בשימוש הלא נכון להכשיל אותנו ולחסום את ההתקדמות שלנו.
צער ופצע ישנים (3 חרבות) בעלי הקשר שלילי עלולים להביא פחד מפני כשלון (5 חרבות) ותחושה זו עלולה להוביל לחוסר ערך עצמי (7 חרבות) ונטייה לחבל ברצוננו האמיתי. מצב זה מביא לבלבול, בדידות וחשיבה אנליטית מדי (8 חרבות), מה שיכול לגרום להתאכזרות עצמית, תחושת אשמה וחרטה (9 חרבות). תחושה זו עלולה להוביל לפחד מפני כשלון ותחושה שאין סיכוי להצליח (10 חרבות).

הדרך להתמודד עם מצבים אלה היא להיעזר ב- 4 הקלפים "הבריאים" מאותה סדרה – כאס החרבות 2, 4, 6 חרבות א/ו בקלפים תואמים מבחינה נומרולוגית מבין קלפי הארקנה הבכירה.

בתחום הרגש (גביעים) אנו מוצאים 3 קלפים "קשים", אכזבה המעוררת לעיתים כעס או רצון בויתור (5 גביעים), מה שיכול להוביל למצב של התמכרות לאשליות בלי מוכנות להגשים ולביצוע (7 גביעים). הדבר יכול להוביל לויתור ואף סוג של בטלה שנובעת בעיקר מאי שמירה על גבולות, נתינת יתר והתרוקנות נפשית (8 גביעים).

לרשותנו עומדים 7 מצבים מחזקים שמודעות להם מסייעת להיחלץ מן המיצר (אס הגביעים 2, 3, 4, 6, 9, 10 גביעים) וקלפים מן הארקנה הבכירה התואמים מבחינה נומרולוגית. בתחום המודעות והאינטואיציה (מטות) אנו פוגשים 2 מצבי "צל", שמסמלים מאבק, בזבוז אנרגיה, מה שיכול להוביל לחרדה ותסכול (5 מטות). שהייה ממושכת במצב זה מוביל לעומס יתר, חוסר מתן ביטוי עצמי, דיכוי עצמי, קושי להתמודד עם מטלות (10 מטות). גם כאן עשיית שימוש נכון ב- 8 מצבים "בתנאים" אחרים יכולים לחבר אותנו לכוחותינו האמיתיים ולמשאבים הזמינים לנו (קלפים תואמים נומרולוגית מהארקנה הבכירה אס המטות 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9 מטות).

ברמה הפיזית (מטבעות) ישנם 2 מצבים קשים המבטאים דאגה ופחדים מפני כשלון והצלחה.

5 מטבעות, עוני, מחסור, דאגה.

7 מטבעות – המבטא פחד מפני כשלון או הצלחה בעקבות האטה בקצב ההתקדמות.

לעומת 2 מצבים קשים אלה יש 8 מצבים אשר באמצעותם ניתן לשוב ולהתוודע לעוצמה פנימית, יכולת וכשרון הזמינים לנו. גם כאן ניתן לעשות שימוש ולהיעזר בקלפי הארקנה הבכירה התורמים מבחינה נומרולוגית למצבי הברדו כדי לשאוב מהם הדרכה וכיוון. למשל הכהן (5) היא אנרגיה מרפאה ל- 5 מטבעות.

מרכבה (7) היא אנרגיה מכוונת ל- 7 מטבעות (וכן אס המטבעות 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 מטבעות).
חשוב להפנות את האנרגיה לתחומי מודעות, רגש ומחשבה בהם נוכל לנצל את כשרונותנו ונטיותינו כדי שיוכלו להתממש במציאות.

הקלפים ה"חזקים" בארקנה הזוטרה מצביעים על דרכים שונות לשנות דפוסים של דאגה, פחד, תחושת כשלון, אכזבה, בלבול, אשליה, התמכרות, אשמה, יאוש ולהתמקד באנרגיה חיובית המעצימה את יכולתנו לפעול, לעשות, להרגיש ולתכנן.

הקלפים משמשים עבורנו כלי חזותי לפגוש את "החיה" שבתוכנו (היבטי הצל), להכיר בהם, להתמודד עמם, להכילם בחיינו ולגלות את ה"יפה" להביא אור אל החושך ולהאירו.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על אילנה הראל

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285424




עוד באותו נושא:

אילנה הראל