ראשי | טארוט | ההיסטוריה של קלפי הטארוט

ההיסטוריה של קלפי הטארוט

מערכת קלפי הטארוט מכילה בתוכה מערכת צבעים וצורות בגדלים שונים ואפשר ללמוד אותם ולהבין את עולמנו. ההיסטוריה של קלפי הטארוט

מקור קלפי הטארוט שנוי במחלוקת, אך התפיסה הרווחת מעגנת את הטארוט בחוכמת מצרים העתיקה.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

זוכרים את ההמצאה הישראלית הבלעדית – "ממשלת רוטציה"?
שרים עלו, שרים ירדו, בהתאם למקומם על גבי גלגל המזל המסתובב...
מי שקיבל תפקיד טוב יותר, אמרו עליו – "הלך לו קלף" ואומנם הקשר בין רוטציה לקלפים אינו מקרי: מקור המילה טארוט – במילה, רוטציה" (ROTATION).

"רוטה" פירושה המילולי – גלגל, ומשמעותה העמוקה – מחזוריות של גלגל הזמן. אם הנפוך את האותיות נגלה את המילה העברית תורה גם זאת משמעות רלוונטית לטארוט, משום שקלפי טארוט פורסים לפנינו (תרתי משמע) תורה העוברת מדור לדור וטומנת בחובה את כל חוכמת החיים והמוות, ומה שמעבר להם – את תורת גלגול הנשמות.

מערכת קלפי הטארוט מכילה בתוכה מערכת צבעים וצורות בגדלים שונים ואפשר ללמוד אותם ולהבין את עולמנו. עולם של סמלים המהווים קודים להבנת הנסתר.

מוכנים לנחש כמה סוגים של חפיסות קלפי טארוט קיימים בנמצא? קשה להאמין, אך ישנם יותר מ – 3,000 סוגים! בכל מדינה באירופה, במזרח או באמריקה עיצבו קלפים בסגנון שונה, על אותו בסיס. החל מהמאה ה – 14, המועד שבו נתגלו לראשונה הקלפים בערת המצאת הדפוס באירופה. לפני כן עברה התורה בעל פה ובאמצעות ציורים אישיים, על אבנים, קלפים ומציורי קיר.

יצר ההימורים
מקור הטארוט שנוי במחלוקת, אך התפיסה הרווחת מעגנת את הטארוט בחוכמת מצרים העתיקה, הסופר הצרפתי קורט דה ג'בלין הקדיש כרך שלם מיצירתו האדירה – "העולם העתיק", יצירה בת תשעה כרכים – לקלפי הטארוט, שלטענתו מהווים שריד של חוכמת מצרים העתיקה. יצירתו של ג'בלין התפרסמה במאה ה- 18 בהשפעת גל הנוסטלגיה לעת העתיקה, והשפיעה רבות על תקופתנו. כך התקבעה גם התיאוריה שמקור הטארוט במצרים העתיקה. שמו של האל האחראי על החוכמה המצרית היה "תות" . סוברים שמשמו של אל זה נגזרה ההברה "טא" מהמונח טארוט, תורת הטארוט נמצאה מצויירת על קברים מצריים עתיקים, ושיטת החיזוי נוצרה באמצעות זריקת מקלות לכיוון הציורים, כאשר הפגיעה בציור מסויים מציינת את הניבוי הרלוונטי לשאלה.

כחמי מצרים שהבינו את נפש האדם איתרו את יצר ההימורים שבו, והנציחו אותו בהעבירם את הציורים מן הקברים – לקלפים מיטלטלים, שכל אדם יכול לשאתם והשתמש בהם בקלות.

בימי הביניים אנו מוצאים את הצוענים שהיו מפרסמים כקוראי קלפי טארוט באירופה, הצוענים שהחזיקו את ידע הקריאה בטארוט עוררו פחד ומשיכה גם יחד מצד המוני העם שהשתוקקו לדעת את גורלם. המילה "ג'יפסי" – צועני מקורה כנראה במילה "איג'יפשן" –מצרי, ומכאן הסיקו שהצוענים הם שהעבירו את תורת הטארוט ממצרים.

מ-108 ל-52 קלפים
במקור היו 108 קלפים בחבילה, אך יש נטיה להאמין ששלושים מהם ניגנזו על ידי אגודות סתרים במאה ה-18, מה שמותיר אותנו היום עם 78 קלפים בלבד. הצוענים סילקו 26 קלפים נוספים התוצאה הסופית בת ימינו היא חפיסה בת 52 קלפים שבה משתמשים למשחקי קלפים כגון פוקר, רמי וכו'.

החפיסה המודרנית של הטארוט בן ימינו מחולקת ל-22 קלפים שנקראים הארקנה הגדולה ומקבילים ל-22 אותיות הא"ב. הקבלה זו נערה לראשונה ע"י אלפונס לואי קונסטנטין, שנולד ב-1810 בצרפת, עסק במיסטיקה, קבלה ותורות הנסתר. הור פרסם מספר ספרים חשובים הקשורים בטארוט ובהם קשר לראשונה את הארקנה הראשית ל-22 אותיות ה-א"ב. לאור ידע זה הוא המירר את דתו והתייהד וקרא לעצמו אליפס לוי. מערכת ראשית זו מייצגת שלבים שונים בדרכו של האדם ממצבו הנחות עד ההארה הרוחנית, תהליך התפתחות הנשמה, התהליך הרוחני שעובר האדם. תהליך זה מועבר לקורא בקלפים כמיזוג הרוחני של תורות איזוטריות שונות – נצרות, קבלה יהודית (עץ החיים) אסטרולוגיה ועוד.

הארקנה הקטנה
(או המערכת המשנית) כוללת 56 קלפים. 4 מהם נקראים – האבירים, שתפקידם לקשר בין 22 הקלפים הראשיים לבין 52 הקלפים המשניים, הם מצלמים עבורנו תמונות מחיי היום-יום של האדם. הארקנה הקטנה מחולקת ל4 סדרות המסומלות ע"י – השרביט, הגביע, המאטבע והחרב.

השרביט – (או המטה) שנזכר בספר בראשית. במטה השתמשו חרטומי מצרים כדי לחולל ניסים ומשה השתמש ב"מעשה קסמים" זה לפני פרעה, כשמטהו הפך לנחש.

הגביע – יוסף ניחש בגביע, בנצרות מופיע הגביע הקדוש.

המטבע – ביהדות השתמשו במטבע לפדיון הבן ולקדש אשה (כיום נותרה מזאת הכתובה).

החרב – המלאך ששומר על גן העדן היה חמוש בחרה המתהפכת.

תיעוד ארבעת הסמלים הללו מגלים גם באגדות קלטיות קדומות, שם הם מופיעים כחנית, כדרה, חרב ואבן. גם בהודו יש עדות נוספת לסמלים: האל"ארדהנדי" נראה מחזיק בידו שרביט, גביע, חרב וטבעת.

המטרה: הארה
ב-1880, ד"ר ג'רר אנקוס המכונה"פפוס" כתב ספר בשם – הטארוט של הבודהיזם. הוא שילב בספרו את עקרונותיהם של קודמיו – אלפונס קונסטנטין ואוסויילד ווירט שיצר חבילת קלפי טארוט שמבוססת על השקפתו של קונסטנטין והשקפות איזוטריות שונות שבמוקדן ההנחה שאדם במצבו הרגיל מצוי בשלב בין החיה לבין אפשרות קיום גבוהה יותר. לימוד הטכניקות האיזוטריות יכול לסייע לאםד להגיע לדרגה עליונה כמו הארה, נירוונה, ידע מוחלט, איחוד עם האל השגת דרגת "מכשף" וכו'. פפוס ראה בקלפי המערכת הראשית ובאותיות ה-א"ב שלבים שונים בדרגת מודעות גבוהה יותר, תוך כדי פיתוח האינטליגנציה, ועזרה לאחרים.

קלפי הטארוט שישמשו אותנו בשעורנו הם גרסה מודרנית של קלפי "מסדר שחר הזהב"
אגודה שנוסדה בשנת 1887 באנגליה במטרה לאחד תורות איזטוריות שונות. למסדר זה היתה השפעה רבה על התנועות האיזוטריות במאה ה- 20 וכתביהם הצטיינו בבהירות וסדר מערכת הסמלים העיקרית שהשתמשו בה, היתה הקבלה היהודית וקלפי הטארוט בהוצאת "ריידר", מתבססים על אלה של ארתור וויט, אחד מחברי "מסדר שחר הזהב".

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

עדיין אין תגיות נושא למאמר זה