ראשי | הכל על... | מבחן אישיות

מבחן אישיות

מבחן אישיות מבחן אישיות

רוצה לדעת איזה טיפוס אתה? הכל על מבחני אישיות ומה אפשר ללמוד מהם.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

כל אחד מאתנו חושב שיש לו את האופי הטוב ביותר... שהוא תמיד צודק... אבל מה האופי האמיתי שלנו? כדי לדעת איזה טיפוסים אנחנו, ניתן לבצע ניתוח אישיות. ישנם סוגים רבים של ניתוחי אישיות: ניתוח אישיות לפי ציורים, ניתוח אישיות לפי כתב (גרפולוגיה), ניתוח אישיות על פי אניאגרם, ניתוח אישיות פסיכולוגי ועוד....

אחד מסוגי ניתוח האישיות הטובים יותר הוא: Five factor model of personality.

 "לכל אדם שלושה סוגי אופי: זה שהוא מציג לראווה, זה שהוא סבור שיש לו ואופיו האמיתי. "  - אלפונס קאר
"זרע מחשבה - קצור מעשה. זרע מעשה - קצור הרגל. זרע הרגל - קצור אופי. זרע אופי - קצור את הייעוד שלך. "   - רובין שארמה

באבחון שאני מבצע אני משתמש בכמה שיטות על מנת לייעל את התהליך האימון או הטיפול בהתאם למטרות של כל אחד  וכאן במאמר אביא דוגמא של מה שניתן לבדוק לפי המודל שציינתי למעלה. חשוב לזכור שאלו דברים שהם כן ניתן לשנות במידה מסוימת. אני לא אומר שמישהו שנמצא בצד אחד של הסקאלה אכן יעבור לגמרי לצד השני אבל הוא יכול לשנות את מיקומו בסקאלה בהתאם למטרות שלו ובהתאם לצרכים שלו.

הערה מקדימה: אין כאן שום עניין של "טוב" או "רע" כי אותה תכונה יכולה להיות טובה בתחום אחד של החיים ופחות טובה בתחום אחר יחד עם זאת ההסתכלות כרגע היא באופן כללי מבלי להיכנס יותר מדיי לעומק...

לכל אחת מהקטגוריות יש גם שמות אחרים ולדעתי פחות חשוב כרגע. כמו כן לא כל הדברים הם שחור על גבי לבן מה גם שכל תמהיל אפשרי של התכונות מאפשר מגוון מאד רחב של דרכי פעולה. זאת אומרת שבכולנו יש את הכל... לפעמים קצת יותר מתכונה אחת ולפעמים קצת פחות מתכונה אחרת וכאשר אנחנו מודעים לדברים האלו אנחנו יכולים במהלך האימון האישי לרכוש כלים לדעת לתמרן בין התכונות האלו בהתאם לצורך שלנו.

מוחצנות מול מופנמות
מוחצנות באה לידי ביטוי במעורבות רבה בעולם החיצוני. טיפוסי אישיות מוחצנת נהנים להיות עם אנשים, הם מלאי מרץ ולעתים קרובות חווים רגשות חיוביים. הם נוטים להיות נלהבים ומכווני - פעילות וקרוב לוודאי שיענו בשמחה להזדמנויות לריגושים. בעבודה בקבוצות קרוב לוודאי שהם ידברו, יעמדו על דעתם וימשכו תשומת לב לעצמם. טיפוסי אישיות מופנמים חסרים את ההתלהבות, המרץ ורמות הפעילות של טיפוסי האישיות המוחצנים. הם נוטים להיות שקטים, שומרים על פרופיל נמוך ועל ריחוק מהעולם החברתי. חוסר מעורבותם החברתית אינו צריך להתפרש כביישנות או חוסר ידידותיות; למעשה, טיפוס אישיות מופנם עם גישה חיובית לאנשים יענה לאחרים בנעימות כאשר יפנו אליו, אולם ירגיש נוח בסביבה שקטה שאינה מחייבת אותו למעורבות חברתית רבה.

אינדיבידואליות מול שיתוף פעולה
מימד זה משקף הבדלים אישיים בכל הקשור לשיתוף פעולה והרמוניה חברתית. אנשים אשר משתפים פעולה עם אחרים מעריכים את היכולת לבסס יחסים בינאישיים טובים. על כן הם מתחשבים, ידידותיים, נדיבים, נכונים לעזור ומוכנים להתפשר על האינטרסים שלהם מול אלו של אחרים. אנשים אשר משתפים פעולה עם אחרים אף מתאפיינים בתפיסה אופטימית של טבע האדם. הם מאמינים שאנשים הם ביסודם ישרים, הגונים וראויים לאמון. אנשים אינדיבידואליסטים יותר, נוטים להעמיד את עצמם ואת האינטרס האישי שלהם מעל לביסוס יחסים בינאישיים טובים. הם נוטים פחות להתעניין ברווחתם של אחרים ולהתנדב לעזור לאחרים. לעתים ספקנותם לגבי מניעיהם של אחרים גורמת להם להיות חשדנים ופחות שיתופיים. סגנון זה מהווה יתרון במצבים המחייבים סגנון עצמאי יותר וגישה אובייקטיבית בעת קבלת החלטות ביחס לאנשים אחרים.

שליטה עצמית מול ספונטאניות
שליטה עצמית קשורה לדרך שבה אנשים שולטים בדחפיהם, מווסתים ומכוונים אותם. אנשים אשר נוטים לשליטה עצמית, נוטים לחשוב על מטרות ארוכות טווח ועל השלכות עתידיות לפני כל החלטה ופועלים בדרך של ארגון ותכנון. הם עשויים להיתפס כפרפקציוניסטים ונוקשים במידת מה, אך הם מוכנים להשקיע מאמץ רב בכדי להשיג יעדים ופועלים בדרך תכליתית ועקבית. אנשים בעלי סגנון ספונטאני, נוטים לשלוט פחות בדחפים שלהם. יתרונו של סגנון זה יכול לבוא לידי ביטוי במסגרות שבהן מגבלות זמן מחייבות החלטות מהירות, ופעולה על פי דחפים עשויה להיות תגובה אפקטיבית. כמו כן, פעולה ספונטאנית ואימפולסיבית בהקשרים של משחק ופעילות פנאי אף יכולה להיות מהנה. אנשים ספונטאניים עשויים להיתפס על ידי אחרים כססגוניים, משעשעים ומצחיקים. יחד עם זאת, התנהגות ספונטאנית מפחיתה את יעילותו של האדם. היא אינה מאפשרת בחינה של נתיבי פעולה חלופיים, שחלקם אולי היו נבונים יותר מאשר הבחירה האימפולסיבית. סגנון ספונטאני עלול להסיט אנשים מדרך הפעולה הנכונה ומביא לעיתים להישגים מועטים, אקראיים ובלתי עקביים.

עמידות
מדד העמידות מתייחס לנטייה לחוות רגשות שליליים. בעלי תוצאות גבוהות במדד זה פחות נוטים לסערות נפש ולתגובות רגשיות חריפות. הם נוטים להיות רגועים, יציבים רגשית ומשוחררים מרגשות חרדה ודיכאון תמידיים. השחרור מרגשות שליליים אין פירושו היעדר קשיים רגשיים, אולם החוסן האישי והרגשי הינו גבוה יותר ואנשים אלו מרגישים שיש בכוחם להתמודד עם לחצים.

איפה אתם כרגע ואת מה אתם רוצים לשפר?

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

גיא נמרוד, מבחן אישיות, בחן את עצמך, מבחן אישיות פסיכולוגי, מבחן אישיות חינם