עצירות

תפקוד מאוזן ותקין של מערכת העיכול ישליך באופן ישיר על מצבי בריאות או חולי עצירות

העצירות הינה מחלה, היא אינה גורמת למוות, אך פסולת שמשתהה בגוף זמן רב, הופכת לרעילה וקשה יותר להפרשה.


לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

עצירות, בעיה נפוצה הגורמת לאנשים רבים לחפש פתרונות טבעיים. תוספי התזונה הנפוצים הקיימים בשוק גורמים לרוב לפעילות משלשלת ותו לא. הם לא מטפלים בשורש הבעיה ובהחזרת האיזון העדין למערכת העיכול ולכן יכולה להיווצר תלות בהם עד לתופעת "מעיים עצלים" ועצירות כרונית שתלויה לגמרי בתוספים אלו וצורך במינונים הולכים וגדלים.  

העצירות, בראיה נטורופתית, הינה מחלה. היא אינה גורמת למוות, אך פסולת שמשתהה בגוף זמן רב, הופכת לרעילה וקשה יותר להפרשה. עומס על איברי ההפרשה יגרום להצטברות פסולת באברי ההפרשה, בבלוטות, בכבד, בתאי השומן ובמפרקים ויגרום למצב חולי כללי של הגוף. אי התרוקנות או התרוקנות חלקית, ייצור לחץ על איברים סמוכים למעי הגס ולנזק מצטבר. תפקוד מאוזן ותקין של מערכת העיכול ישליך באופן ישיר על מצבי בריאות או חולי.

היות והעצירות אינה מחלה מקומית אלא סימפטום המעיד על חוסר איזון כללי של המטופל, הטיפול מחייב גישה פרטנית והוליסטית, תוך כדי לקיחה בחשבון גורמים פיזיים, סדר יום ואורח חיים, טיפולים כירורגיים (ניתוחים) שעבר המטופל, מצב נפשי, תמונת בריאות כללית ובעיקר תזונה.  
הטיפול היעיל בעצירות מחייב השבה לפעילות מאוזנת של מערכת העיכול, לרבות חיזוק ספיגה, הגברה של תנוע מעיים וחיזוק זרימת דם מקומית .

המלצות שכל אחד יכול ליישם במיידי:
1.לעיסה יסודית - העיכול מתחיל בפעולה המכנית של השיניים ובפעולה הכימית אנזימתית של הרוק. ככל שהמזון נשאר יותר זמן בפה, הוא מתפרק יותר וע"י כך אנו מורידים עומס מהקיבה. לעיסה יוצרת שובע וכך נלמד להקשיב לסימני רעב ושובע של הגוף, לעיסה מרגיעה. לעיסה יסודית מפעילה את כל השרירים הטבעתיים לאורך כל מערכת העיכול וע"י כך משפרת בעצם פריסטלטיקה לכל אורך העיכול.

2.לאכול 5 ארוחות מסודרות ביום, הפסקה בין הארוחות (לא לנשנש כל היום), כדי לאפשר השלמת תהליכי עיכול והופעת רעב אמיתי.

3.מנוחה אחרי אוכל של לפחות 15 דקות, תוך כדי הרפיית שרירי הבטן (לא שינה). המנוחה מאפשרת לגוף להפנות אנרגיה ואת מחזור הדם, לאיברי העיכול.

4.צירופי מזון לעיכול קל.

5.הימנעות מארוחת ערב מאוחרת וכבדה, כדי לאפשר למערכת העיכול לסיים את עיכול ואת ספיגת המזון בלילה, וכן הכנת הפסולת להפרשה בבוקר. (להפסיק לאכול 3 שעות לפני השינה)

6.להעדיף שתיית מים בין הארוחות או לפניהן (בעיקר בארוחות העיקריות) ולא בזמן הארוחה, כדי לא לדלל את מיצי העיכול, ולהפריע לפירוק אופטימלי של המזון. להמנע משתיה של מיצים מוגזים או ממותקים.

7.הימנעות ממזון מהחי (לפחות לתקופה מסוימת), מזון מרוסס, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, בצקים, פחמימות ריקות, סוכר לבן, אלכוהול, ירקות יוצרי גזים  (ברוקולי, כרוב, כרובית...), מזון מטוגן, משקאות שמכילים חומצה זרחתית כמו קולה, מזונות מותססים ומוחמצים (חומצה גורמת להתכווצות התאים)

8.לצמצם למינימום צריכת קפה, תה רגיל וסיגריות.

9.הימנעות מחשיפה למתכות כבדות – כמו בישול בסירי אלומיניום, שתיית קפה נטול קפאין (שמכיל אלומיניום), סיגריות.

10.ליטול תוסף פרוביוטיקה – תוספת חיידקי ביו שמאזנים את פלורת המעי.

11.להוסיף זרעי פשתן טחון למזון. זרעי פשתן מכילים נוגדי חמצון, יש להם השפעה לקסטיבית (קידום פעולת מעיים), קרמינטיבית (מפחיתת גזים).

12.אכילת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שנמצאים בפירות וירקות (בעיקר בקליפה, כך שכדאי להימנע מקילופם), קטניות ודגנים מלאים. הסיבים מעלים את נפח הצואה, מפזרים את הלחץ בגליל הצואה באופן שווה, וכך מעוררים את תנועתיות המעי. יש לשתות הרבה מים במהלך היום.

13.אכילת מזונות שמכילים רכיב שנקרא קובלט ומשפר את פעולת המעיים, כגון אצות (לא ביתר פעילות של בלוטת התריס), נבטי אספסת (אלפלפא), סלק ועשב חיטה.

14.עיקר התזונה צריך להתבסס על פירות וירקות. קיימים מזונות ומוצרים בעלי תכונה ממריצה:

•סלק חי בצורת מיץ או בסלט ירקות. במיץ משלבים גם גבעול סלרי, מלפפון וגזר.
•מולסה מתוקה – כפית או שתיים על קיבה ריקה.
•פפיה – על קיבה ריקה.
•מילון – על קיבה ריקה.
•פירות מיובשים (בשמש, ללא סוכר) ובמיוחד תאנים ושזיפים מושרים במים במשך הלילה.
•כף שמן זית ולימון שלם סחוט בכוס מים בבוקר על קיבה ריקה (גורם לייצור והפרשת מרה)
•מיץ מעשב חיטה ופטרוזיליה – ¼ כוס לפחות שעה לפני האוכל. המיץ עשיר בכלורופיל
•ואנזימים ובעל השפעה מצוינת על ניקוי המעיים.
•מזונות ריריים (לריר יש השפעה חיובית על פעולת המעיים) כגון נבטי חילבה, במיה ודייסת קוואקר (שיבולת שועל).
•מיצי ירקות ופירות לדוגמה: מיץ המכיל אספרגוס ותפוחי אדמה, מיץ תפוחים ואגסים.מיץ גזר וחסה.מיץ גזר ותפוח עץ, מיץ לניקוי כבד והפרשת מרה – 2-3 גזרים + 1/2 מלפפון +1/2 סלק.

15. פעילות גופנית – (בעיקר הליכה וריצה) ונשימה נכונה מפעילים את שרירי הבטן והסרעפת, שמסייעים לפעולת פריסטלטיקה (פעולת התכווצות המעיים) טובה. תרגילים מומלצים הם עמידת נר, תרגילי רגליים ובטן כמו "רכיבה על אופניים", כיווץ ושחרור פי הטבעת, ובכלל הפעלת השרירים הטבעתיים (לפי שיטת פאולה).

16.הרפיה – הרפיה היא כלל חשוב במלחמה נגד עצירות, שכן המתח הוא אויב גדול למערכת העיכול ומעודד עצירות. ישנן טכניקות רבות להרפיה כגון: אמבטיה חמה (רצוי בשילוב שמנים  ספציפיים לעצירות ולרגיעה), מסאג' מרגיע, הדמיה, הרפית האיברים, שינה מוקדמת וטובה, תכנון סדר היום באופן שמונע מתחים מיותרים וכו', וגם פעילות של נשימות.

17. נשימה נכונה – ובעיקר הקפדה על הוצאת אוויר איטית וארוכה אגב השמעת צליל תססססס..

18. עיסוי עצמי – מניחים את שתי הידיים זו על זו ומעסים את הבטן בתנועות סיבוביות בכיוון השעון. אחר כך מצמידים את שני האגודלים זה לזה ומעסים את הבטן מלמעלה כלפי מטה

19.שמירה על הרגלי התפנות נכונים: יש להתפנות ללא דיחוי ברגע שמתעורר צורך טבעי. על פי השעון הביולוגי שעות הבוקר המוקדמות הן שעות אידיאליות להתפנות, והמצב הטוב ביותר הוא התפנות אחרי כל ארוחה גדולה.

20. אמבט ישיבה קר וחם לסירוגין – לשבת באמבט קטן או גיגית של מים חמים במשך 3 דקות (רק האגן והבטן במים) ואז לעבור לאמבט של מים קרים למשך 1-3 דקות.
להתנגב היטב, ללבוש בגדים חמים ולשכב כמה דקות. טיפול זה עוזר לבעיות עיכול, הטמעת מזון ולסילוק פסולת מהגוף.

21 . בקבוק מים חמים – אפשר להיעזר בבקבוק או קומפרס שאותו מניחים על הבטן התחתונה למשך חצי שעה ביום. יש לכך השפעה טובה ומרגיעה על הבטן.

 22. לעצירות כרונית ניתן לשתות 1/4 כוס אלוורה פעמיים ביום, בבוקר לפני הארוחה ובערב לפני השינה. יש להקפיד על זמן ארוך של כשעתיים לפני שתיית מיץ האלוורה על מנת לא להפריע לתהליכי עיכול. כמו כן מיץ האלוורה הוא אנטי דלקתי.  (זהירות: אסור אם יש כיבים במערכת העיכול !).

ההמלצות להלן כלליות אך ניתנות ליישום כבר ממחר בבוקר. בטיפול נטורופתי פרטני יש למטפל כלים טיפוליים נוספים כגון פרחי באך, ארומתרפיה, צמחי מרפא ודמיון מודרך, אימון אישי ופיתוח מודעות אישית לשליטה בסטרס, מותאמים אינדיבידואלית למצבו של המטופל.

שיהיה לבריאות ויציאה קלה ויומיומית, בריאה ומאזנת.

"המידע אשר מוצג באתר הינו המלצה בלבד.אין לראות בחומר הכתוב באתר זה המלצה רפואית.
בכל מקרה של מטרה מסויימת או בעיה רפואית יש לפנות לרופא או לאיש מקצוע רלוונטי"

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801







עוד באותו נושא:

עדיין אין תגיות נושא למאמר זה