ראשי | דיאטה ותזונה נכונה | נוגדי חמצון במטבח

נוגדי חמצון במטבח

נוגדי חמצון במטבח נוגדי חמצון במטבח

במאמר זה, אשפוך מעט אור לגבי נזקי האוקסידציה, ואנסה לצמצם לכם חלק מההוצאות בבית הטבע על ידי תזונה פונקציונאלית

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

סביר להניח שכבר נתקלתם במושג רדיקליים חופשיים, ואף הפנמתם כי הם לא באים יחד עם קו בריאותכם. הרדיקליים החופשיים כבר אינם בגדר "חשודים" בגרימת מחלות והזדקנות. הרבה חוקרים ורופאים בכירים מדברים פה אחד על אותם רדיקלים חופשיים כגורמי מחלות.

נושא נזקי החמצון ודרכי מניעתם, הוא בהחלט אחד התחומים המדוברים ביותר בתחום התזונה הרפואית כיום. ואם הצלחנו להפחית מנזקיהם דהיינו, הצלחנו לטפל ולמנוע כמעט כל מחלה. עם כל זאת, נראה שישנה עוד דרך לעבור עד שהממסד הרפואי יסבסד את כל אותם פורמולות נוגדות חמצון... 

ובכן, מיהם הרדיקליים החופשיים ה"בוגדניים"?
לא מזמן, יצא לי לקרוא הסבר פשוט וקליל על רדיקליים חופשיים, שמדבר על רדיקליים חופשיים כעל מולקולות או אטומים עם אלקטרונים לא מזווגים – ואלקטרונים לא מזווגים עושים הכל כדי למצוא בני זוג. הם "גונבים" אלקטרונים השייכים למולקולות אחרות וכך מחוללים תגובות כימיות. בחלק מהמקרים, התגובות הכימיות משבשות את התהליכים הכימיים התקינים בתא, ועלולות להרוג את התא בטרם עת. זאת אחת הסיבות שרדיקליים חופשיים נחשבים לאחד מגורמי ההזדקנות העיקריים.

חשוב לציין כי תהליך זה הינו תהליך טבעי אשר קורה כל זמן שמתרחשת נשימה תקינה. הבעייתיות היא שבמציאות בה חי אדם מערבי ממוצע בימנו ישנה חשיפה בלתי נמנעת, לחומרים שונים מהתזונה, מהאוויר, מקרינה, מתרופות ועוד. חומרים רעלנים אלה מייצרים ריאקציה עם חמצן, שתורמת ישירות למצב של" השתוללות רדיקלית", תרתי משמע, שאינה טבעית כלל ואף זרה מסוכנת ואלימה לתאי הגוף.

מחקרים רפואיים רבים מצביעים על קשר בין תהליכי חמצון לבין התפתחות מחלות והרס של ה DNA, חלבונים ושומנים בעלי תפקידי מפתח (כולסטרול).

ומיהם נוגדי החמצון "הנאמנים"?
מכיוון שתהליך החמצון הינו תהליך טבעי וחיוני לחיים, ניתן להסיק כי הגוף מכיר אותו ויודע לבקר אותו. ואכן ביכולתו של הגוף ליצור נוגדי חמצון בזכות פעילות אנזימטית משוכללת בכבד, לדוגמא: גלוטטיון פרא אוקסידאז, קו אנזים קיו 10, חומצה אלפא ליפואית ועוד. אך נוגדי חמצון אנדוגניים אלה אינם מספיקים לבלום את כל הריאקציות הכימיות החימצוניות, ובטח שלא עם רמות החשיפה העכשוויות לגורמים מזהמים, לכן יש לצרוך אותם מהתזונה, והרבה.

גם עולם הצומח האינטליגנטי, פיתח יכולות הישרדות והגנה (חומרים נוגדי חמצון ששומרים על הצמח /פרי), שבני האדם נהנים מהן וצריכים אותן, כמובן. אלה הם הוויטמינים, הפיגמנטים ופיטוכימיקלים רבים נוספים.

 דוגמאות לויטמינים נוגדי חמצון: C, E, A
דוגמאות לפיטוכימיקלים נוגדי חמצון: פלבנואידים, קרטנואידים, פוליפנולים, פוליפלבנואידים, ועוד – כאמור כל צמח ו"מורכבות האישיות" שלו!

כיצד ניתן להגביר את צריכת נוגדי החמצון שישמרו את עורנו רענן ואת תאי גופינו מבשרי ברכה, ואפילו בדרך נמשיך להנות מההנאות הקטנות של החיים מבלי לאבד את ממוננו?

לפניכם רשימה של מספר מאכלים זמינים ביותר, וטעימים לכשעצמם, חלקם אף מעוררי ליבידו. אלה נמנים ברשימת מזונות על, דהיינו, אכילתם יכולה להיות שוות ערך לכמוסה.

שוקולד מריר אורגני 85% פולי קקאו – כן, כן אין צורך לשפשף את העיניים – זה גם טעים וגם עשיר מאוד בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, שנחשבים לחזקים ביותר בטבע (לצרוך במתינות כמובן כי הוא מכיל גם שומנים וקלוריות).

נבט חיטה – תכולת וויטמין E מרשימה וכן שומנים טובים, וויטמיני B, חלבונים ואנזימים – (לא כדאי לחמם!).

רימון - פרי הרימון ידוע מקדמת דנא כבעל תכונות בריאותיות, כפי שמתבטא בכל הדתות ובפולקלור העמים. לא רק האנטיאוקסידנטים הפוליפנולים שבמיץ הרימונים מעודדים את הפעילות האנטי - חימצונית ומפחיתים את העקה החימצונית, אלא גם הסוכרים המצויים במיץ הרימונים (גליקוזידים שונים).

כרכום – פשוט הרבו באכילתו, בכל הזדמנות, במיוחד אם חלילה חליתם או נפצעתם. הוא עשיר בתרכובות פלבנואידיות ופנוליות וכן בקרטנואידים שבזכותן הוא מלך התבלינים מחולל הפלאים משכבר הימים.

נבטים ונבטוטים – תכולת קלוריות נמוכה. תהליך ההנבטה מעשיר את הזרע פי כמה וכמה באנזימים, וויטמינים, נוגדי חמצון וחמצות אמינו.

יין אדום - "אפקט הפרדוקס הצרפתי" ב - 1995 פרסמו פרופסור אבירם ועמיתיו לראשונה את הממצא שליין האדום העשיר בפלבונואידים שמקורם בקליפת הענב, תכונות מעכבות חמצון בבני אדם - ככל שהיין ישן יותר כך תגדל תכולת נוגדי החמצון ותתעצם, יין אדום עשיר פפיקנוגנול שנמכר כנוגד חמצון ששומר על בריאות העור. המתכון – כוס אחת ליום.

ממרח מיסו – תהליך התסיסה של פולי הסויה מייצר מולוקולות נוגדות חמצון גדולות ובעלות תווך פעולה רחב. טעים מאוד כממרח על פרוסת לחם עם אבוקדו!

תותים ופירות גרגריים סגולים – כנראה שלא במקרה עיננו נמשכות לצבעים עזים. אותם פיגמנטים שנותנים לפירות את הצבע המרגש של הפירות הוא נוגד החמצון החזק ביותר בטבע – פי שלוש מוויטמינים אחרים – אוכמניות ותותים עשירים בקרטנואידים ופיטוכימיקלים

תה ירוק – cammelia sinesis עשיר בפיטוכימיקלים רבי עוצמה מסוגים שונים – קוורציטין, פלבנואידים, פיקנוגנול. סגולותיו הרפואיות של התה הירוק נודעו כבר במהלך המאה הראשונה לספירה. הוא נחשב משתן, ממריץ, נוגד רעלים וממריץ עיכול – תכונות שהוכחו במהלך המאה האחרונה גם באמצעות מחקר מדעי .המחקר חשף גם את תכונותיו נוגדות החמצון, נוגדות הסרטן ונוגדות הזיהום המגוונות
 
צריכת עלים ירוקים טריים – תרד, חסה, סלרי, וכל עשבי התבלין הארומאטיים – מכילים חומצה פולית ופיטוכימיקלים רבי עוצמה בכמויות גדולות – לא להסתפק כתבלין, אלא כמרכיב עיקרי בסלט.

בצל ושום – מכילים נוגדי חמצון שונים ואת מינרל הגופרית, שבמסלולים מטבוליים שונים יהפוך לחומר מטהר מתכות כבדות.

פשוט הרבו בצריכת ירקות ופירות (באורגניים יש יותר נוגדי חמצון ופחות טוקסינים, משום שהצמח לא צריך להתמודד עם טוקסיקה שמגיעה מהדברה וריסוס), אמצו הרגל של סלט עלים ירוק אחד ליום, שתו יין מדיי פעם ביחד עם מס' קוביות של שוקולד מריר משובח. במידת הצורך יש וודאי מקום לנטילת תוספים מהי מידת הצורך? לקבוע עם הנטורופת שלכם.

ולסיום, הישארו רגועים ונינוחים. גם למתח השפעה משמעותית על יצירת רדיקליים חופשיים בגוף.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

ויטמינים, כולסטרול, נוגדי חמצון במטבח, רדיקליים חופשיים