ראשי | דיאטה ותזונה נכונה | תזונה סינית

תזונה סינית

תזונה סינית תזונה סינית

התזונה הסינית מכוונת לכל אדם אינדיבידואלית, כלומר לפי קונסטיטוציות הגוף והיא יכולה לפתור ולהרגיע הרבה מחלות

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 437

התזונה הסינית שונה בתכליתה מהתזונה המערבית. התזונה המערבית דואגת בעיקר לירידה במשקל ומחלקת את הדיאטה לאבות מזון כגון פחמימות – אחראיות על הספקת האנרגיה הדרושה לגוף לקיום ולביצוע פעילות, הן מתפרקות בגופנו לסוכרים ולמעשה הינן הדלק של גופנו והן מתחלקות לשלושה סוגי פחמימות: פשוטות, מורכבות ומלאות.

חלבונים - בונים את השרירים, הורמונים ואנזימים המשתתפים בתפקידים שונים בגוף. וגם את הרצף הגנטי שלנו החלבונים משתתפים בבניית תאים ורקמות הם פועלים כאנזימים הורמונים או נוגדנים, אחרים על תהליכי הקרישה של הדם גם הם מספקים סוג של אנרגיה לגוף פעילותם היא גם בוויסות וזירוז פעילויות כימיות בגוף ומשתתפים בתנועה ופעילות השרירים ומערכת החיסונית.

שומנים - משתתף בבניית הקרום של התא, ספק אנרגיה שלמעשה הוא אוגר אנרגיה וכשהוא לא בצורה מוגזמת בגוף הוא גם שומר על מראה העור ושיער בריא.

תרופות - בעבר הלא רחוק רופאים התייחסו לתרופות כפתרון לחולי של האדם ומבלי להתייחס לתזונתו. כיום הרופאים קצת יותר מודעים שלתת תרופה להורדת הלחץ דם לא בזה נגמר העניין ומה גם שאם המצב אינו מטופל אז בטווח הקצר יקבל אירוע מוחי /לב/פגיעה בעורק כזה או אחר, כך שהרופא היום ממליץ/מפנה את המטופל לתזונאי כזה או אחר ושעיקרו היא תזונה קלינית.
 
התזונה הסינית מכוונת לכל אדם אינדיבידואלית כלומר לפי קונסטיטוציות הגוף בד"כ התזונה שמטופל אחד מקבל אינו בהכרח יתאים לאחר.

בתזונה הסינית המזונות נחשבים לפי טעמיהם > חריף, מתוק, מלוח, מר, טפל ולפי האנרגיות שלהם > חמה, קרה, חמימה, קרירה וניטרלית.

תזונה סינית מאוזנת – פרושה היא שאדם אוכל את מזונו לפי צורך גופו ומבנה גופו ולא לפי תשוקותיו כלומר > אין להפוך את העוגות, גבינות והקינוחים למזון אלא רק לטעימות. תזונה זו אינה נועדה לירידה במשקל אלא לשמירה על אורח חיים בריא ומאוזן וללא חולי.

התזונה הסינית יכולה לפתור ולהרגיע הרבה מחלות כמו מחלות אוטואימוניות: לחץ דם, כולסטרול, סוכרת וכו' מחלות אקוטיות - הצטננות, מחלות ויראליות, מחלות דלקתיות ומחלות עור - זאבת, אקנה, פסוריאזיס אקזמות, פטריות עור וכו'. ואם ניקח דוגמא של כאבי הראש / מיגרנות, אדם מגיע לקליניקה עם כאבי ראש אני אחקור/ אתשאל אותו לגבי סוגי הכאב - דוקר, עמום, קסדתי קדמי, אחורי, ברקות וכו'. אשאל אותו עוד מס' שאלות לגבי הרגלי התזונה השתייה שינה וכו' ותוך כדי חקירה זו אבדוק לו את הדופק ואת הלשון (צבע הלשון חיפוי הלשון ועובייה). מטרתנו היא לבדוק ולהגיע לשורש המחלה כלומר מה היא הסיבה שגרמה לחוסר איזון שגרם לכאבי הראש רוב החולים של המיגרנות מטופלים מסוג זה הם בד"כ אנשים שלא שומרים על עצמם מבחינת התזונה וגם ללא אורח חיים מאוזן בכלל הם כל הזמן בלחץ של זמן להספיק הכל וכך שהם גם אוכלים מהר וסוג האוכל הוא אוכל מהיר וג'אנק, הם אוכלים שומנים והרבה מלוחים וללא בקורת עצמית.

המשך הטיפול יהיה הגעה לדיאגנוזה ומספר טיפולים בדיקור סיני לטיפול במיגרנה, איזון המטופל והדרכה לתזונה נכונה ומותאמת אישית לאותו מטופל.

הרכב התזונה יהיה גם בהתאם לאותה "עונה" כלומר אם נצטרך לטפל באדם שבא אלינו בעונת החורף עם חוסר מנוחה עצבנות תחושות של חום, ואם חיצונית האדם זקוק להורדת משקל אני לא אמליץ לו לרדת במשקל בעונה זו מכיוון שזה יכול לפגוע בחוסן גופו ולהחליש את מערכת החיסונית כך שעלול להיות חשוף יותר למחלות אבל אמליץ לו תזונה יחסית שתקרר לו את החום הפנימי ע"י מניעה מן הגורמים כמו אוכל שומני/ תעשייתי, שתייה מוגזמת של קפה ומשקאות מסוכרים ומלאים בחומרים משמרים וצבעי מאכל, ומשקאות חריפים. ועם זאת האוכל יהיה סלט טרי עם עלים ירוקים ומרקים על בסיס ירקות עם פיקוח צמוד לשינויים שחלים על המטופל.
 
תזונה לפי עונות השנה:

אביב
בעונה זו מומלץ לצרוך טעמים כמו מתוק וחריף. וכדאי גם לשלב מעט מזונות חמוצים בתפריט, כדי לסייע בניקוי רעלים מהגוף. מזונות שמקררים ומסייעים בניקוי רעלים: שעועית מש, סלרי, אצות, חסה, מלפפון, גרגר נחלים, טופו, דוחן, שזיף מזונות עשירים בכלורופיל - עשב חיטה ועשב שעורה, פטריות, סלק או סלק בלימון. אנו נוסיף פירות וירקות טריים רק שיהיה בהדרגה כי בעונה זו המזון הנא והטרי יכול להחליש עוד יותר ולכן יש לבשל את המזון קלות ע"י הקפצה, אידוי וכו'. נבטים מצוינים לעונה זו הם גם מסמלים את האביב בצמיחה ופריחה וגם אותם אפשר להוסיף להקפצה קלה.

תבלינים מומלצים לעונה זו: קימל, ריחן (בזיליקום), שומר, שמיר, עירית, בצל ירוק, רוזמרין, ג'ינג'ר טרי ועלי דפנה.              

מזונות שמומלץ לוותר עליהם: מזונות שמכבידים על פעילות הכבד: מזון שומני וכבד, מזון מעובד ומזון המכיל כימיקלים וכמויות ענק של נתרן או סוכר.

קיץ
מזונות שכדאי לצרוך:
בקיץ מרבים להזיע, משום שהגוף מנסה לקרר את עצמו ע"י נידוף הזיעה. לכן, נקפיד מאוד על שתייה רבה בין הארוחות,עד שצבע השתן נעשה בהיר ושקוף. אפשר לסייע בקירור הגוף ע"י שתייה מרובה של מים קרירים עם פרוסות לימון. יש להרבות באכילת ירקות מקררים כגון מלפפונים וירקות עליים ירוקים. בתהליך ההזעה, מתנדפים מים מהגוף ויחד איתם יוצאים מהגוף גם מינרלים חיוניים את אלו יש לספק לגוף בחזרה דרך המזון בעיקר על ידי אכילה של מגוון ירקות עליים ודגנים מונבטים.

בקיץ עדיף להשתמש בעלים של הירק, מאשר בשורשים - השורשים מתאימים יותר לסתיו ולחורף מזונות ירוקים ועליים כמו חסה ומלפפונים יקררו את הגוף ויעשירו אותו בנוזלים.

להלן מספר מזונות שיסייעו לצנן את הגוף בימי הקיץ החמים: אבטיח, אגס, תפוח, מישמש, מלון, לימון, אפרסק, תפוז, אספרגוס, נבטים, ברוקולי כרוב סיני ,תירס, מלפפונים פטריות לבנות, תרד, גרגר נחלים, שעועית מש, טופו, אצות, שתיית תה מנטה או נענע ומיצי פירות וירקות וללא תוספת סוכר וחלב.

תבלינים מומלצים לקיץ: בצל ירוק, שמיר, מנטה, פלפל לבן וג'ינג'ר.
דגים ומאכלים מן הים נחשבים למזונות מקררים, לעומת בשר בקר ובשר עוף הנחשבים למזון מחמם.
השתיה בעונה זו מאוד חשובה בעיקר מים ואפשרי חליטת צמחים או תה ירוק.

מזונות שכדאי להפחית: רצוי להמעיט במזונות חמוצים ומלוחים. מזונות אלו סותרים את התנועה החוצה המאפיינת את הקיץ. הם מושכים את האנרגיה פנימה ומטה ועלולים לגרום בקיץ לתקיעות בעונות אחרות הם דווקא מומלצים. כדאי להמעיט במזון שזמן עיכולו ארוך, כמו מזון מטוגן שומנים, בשר, ביצים וכמות גדולה של דגנים וקטניות. זאת על מנת להימנע מתחושת כבדות בגוף, שתכביד על הפעלתנות המבורכת של הקיץ חשוב לא להגזים באכילת ושתיית מזונות ומשקאות קרים, משום שהם עלולים להחליש ולקרר את מערכת העיכול, ולגרום לתחושות קור ושלשול או תחושה של ליחה נוזלית שמציפה לנו את הגרון.

סתיו
הסתיו הוא עונת היובש, ולכן על אף שמזג האוויר כבר פחות חם – חשוב לשתות ולהזין את הגוף בנוזלים. כדאי להרבות בשתיית מים בטמפרטורת החדר או בשתיית חליטת צמחים כדאי לצרוך מרקים ודייסות המעשירים את הגוף בנוזלים, ולהמעיט במזון יבש שלצורך עיכולו הגוף מבזבז נוזלים (טוסטים, קרקרים, בייגלה וכו'). אכילת מרקים המורכבים מירקות, מנת בשר ומנת פחמימות מומלצת מאוד! המרק החמים יסייע לשמור על טמפרטורת הגוף חמימה, בנוסף להזנה העמוקה שנקבל מהמזון. מומלץ לבשל את המזון בחום נמוך ולאורך זמן רב יותר.

מזונות שכדאי לצרוך: מזונות הנחשבים חמוצים - כרוב כבוש, ירקות כבושים ומוחמצים, לחם שאור,זיתים, שעועית אזוקי, חומץ,לימון ,פירות חמוצים, תה מפקעות ורדים ויוגורט.

כדאי להרבות בצריכת ירקות שורש, דגנים, קטניות, בשר וזרעים ירקות: סלק, ברוקולי, כרוב, גזר, כרובית, שומר, ארטישוק ירושלמי פטרוזיליה, כוסברה קולורבי, כרשה, סלרי, פטריות, בצל, שום, פלפל, תפוח אדמה, דלעת, שעועית, לפת, בטטה פירות: תפוחים, אשכוליות ענבים סגולים, אגסים. בשר: הודו, עוף, בקר. דגים: בעיקר סלמון.

מזונות שכדאי להפחית: יש להיזהר מצריכת יתר של מזון חריף. אמנם הטעם החריף נחשב למחזק את הריאות ומסלק ליחה, אך חריפות רבה מידי או בכמויות גדולות מידי יגרמו להזעה ולפתיחת נקבוביות העור וע"י זאת נכנס הקור ומתקררים.

בעת הצטננות קלה או בתחילתה מומלץ לאכול מוקדם בערב עוף עם מרק ולהוסיף מעט חריף / סחוג וביחד עם בצל ירוק תוך כדי שהאדם מכוסה בסמיכה ולאחר להמשיך להתכסות ולנוח עד לבוקר, ולמחרת הוא יקום בכוחות מחודשים.

חורף
החורף הוא עונת ההתכנסות והתבוננות פנימה כדי לפתח את המודעות שלנו עונה שבה יש עצירה של תנועה אנו יותר רדומים ופעילותינו מואטת ומועטה כדי לשמר את האנרגיה, עונה שבה אנו לבושים ומתעטפים בבגדים חמים יותר עונה שבה אנו יותר סגורים / נחבאים אחרי השלכת והקציר ענה של אחסנה ואיפסון ,עונה שהצמח בה אינו צומח אלא רק שורד ושומר על כוחותיו וזה הזמן להאט את הקצב ולתת לדברים לשקוע ולהיטמע וזוהי העת להמעיט בפעילות מחוץ לבית ולהעדיף שמירה על האנרגיות החיוניות שלנו. וזהו הזמן להשקיע ביחסים עם הזולת, להקשיב ולחזק את היחסים עם המשפחה והחברים.

בעונה זו יש להיזהר מחשיפת הגב והצוואר לרוח ולקור ובטח שלא אחרי פעילות גופנית / מינית או ארוחה חמה ומלאה, מכיוון שאלו גורמים לנקבוביות העור להיפתח ואם נחשפים לנ"ל נכנסת המחלה לגוף או התפיסות של שרירי הגב והצוואר.

מזונות מומלצים לחורף: מזונות חמים עם מעט חריפות בעיקר תבשילי ירקות שורש, דגנים מלאים, וקטניות זרעים ואגוזים מעט קלויים ובשר מן החי רצוי בשר בקר ועוף.

להוסיף מעט טעמים מלוחים ומרים כדי לאזן ולחזק את הכליות בחימום וחיסון הגוף שיפון, לפת, בצל ירוק, יין, תה קמומיל, שן הארי ואכינצאה דגי ים, פירות ים, רוטב סויה מיסו, אצות ים, שעורה וכל מזון מומלח אחר.

תבלינים המומלצים בחורף: שום, ג'ינג'ר, כורכום, כמון, קינמון, מעט פלפל / סחוג, פלפל שחור.
 
ליצירת קשר ופרטים נוספים על אבשלום שלמה

לקבלת יעוץ אישי ממני, התקשרו עכשיו: 072-2285800 שלוחה 437




עוד באותו נושא:

כולסטרול, מיגרנות, תזונה סינית, תבלינים המומלצים בחורף, מזונות מומלצים לחורף, מזונות שכדאי לצרוך, אבשלום שלמה