ראשי | דיאטה ותזונה נכונה | נקודות חשיבה בהרזיה

נקודות חשיבה בהרזיה

נקודות חשיבה בהרזיה נקודות חשיבה בהרזיה

לאחר שהגענו לידי הסכמה פנימית והחלטה לביצוע שינוי לטובת בריאות גופנו, חשוב שיעשה הדבר מבלי שתהיה האצה, דחיקה או דרישה של אדם אחר, אלא מתוך רצון ושיקול אישי ליצור בריאות אולטימטיבית בגופנו

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

כשפונים לחיפוש שיטת הרזיה מתאימה ואולטימטיבית, לרוב זה מתרחשת לאחר דיסקוס עם האני הפנימי, דיבור פנימי ביני לבין עצמי מתעורר בעקבות אינטואיציה ומודעות שמה שאנחנו עושים או לא עושים שגוי ואינו תואם עוד לצרכי הגוף והנפש. לאחר שהגענו לידי הסכמה פנימית והחלטה לביצוע שינוי לטובת בריאות גופנו, חשוב שיעשה הדבר מבלי שתהיה האצה, דחיקה או דרישה של אדם אחר לכך, אלא מתוך רצון, בחירה ושיקול אישי ליצור בריאות אולטימטיבית בגופנו.

בהגדרת דיאטה ישנה מטרה אחת להגיע במהרה למשקל יעד שחשקה נפשנו ואילו בתזונה הוליסטית נקראת 'תהליך יצירת בריאות' מפני שאכן, זהו תהליך שההדרגתיות בו חשובה מאוד, היוצר במהלכו שחרור מהרגלים ישנים ושילוב הרגלים חדשים תוך מיזוג עד להתהוות מוחלטת של החדש בחיי היומיום ושחרור סופי מהרגלי אכילה ותזונה ישנים.

דבקות במטרה יכולה להתרחש לאחר התעוררות פנימית באדם עצמו לרוב לאחר שניסה מגוון רחב של סוגי דיאטות והגיע לרמת מודעות והסכמה פנימית כי הינו נזקק לשינוי הרגלי חיים, שביכולתם לשמר מוטיבציה ובעזרתם מתאפשרת הקשבה לצרכי הגוף לפעול בצורה הנכונה למענו. ערנות לתשוקות, כמיהות, לחידוד מחודש של חושי הטעם והריח האישי שהינם אינדיבידואליים, מסייעים לשמר את התהליך כולו.

ערכים וחזון
תחילה יש לבדוק מהם הערכים המובילים בחיינו, כיצד אותם ערכים מרכיבים, בונים ומיצרים את החזון האישי ליצירת בריאות והרזיה. השאלה הראשונה והחשובה שצריכה להישאל היא 'היכן אני רוצה להיות בעוד שנה, 3 שנים ו-5 שנים' ולאו דווקא בהקשר למשקל והרזיה אלא בפריסה על כל תחומי החיים.

חשיבות רבה בשאלה זו נובע מהעובדה כי השמנה היא תוצאה מקונפליקטים פנימיים, בין האדם לעצמו, בין אדם לחברו, אדם לסביבתו, לאירועים ותרחישים. הקונפליקטים בדרך כלל  מתבטאים ביציאה מאיזון משקל והשמנה. חוסר הלימה בין מה אני יודע שטוב לי, מה אני רוצה עבור עצמי ומה הם הערכים האישיים שלי מתנגשים עם החזון האישי, להיות בריא וללא עודפי משקל. התנגשויות עם החזון מונעים מימושו, מונעים ירידה במשקל ומונעים הישארות עם תוצאה שהתקבלה.

מרבית ההתנגשויות נובעות מפחדים שקשה לנו להודות בפני עצמנו שהינם קיימים ושרירותיים בתוכנו, בשקט בשקט הם גדלים למימדי ענק המונעים מאיתנו להחזיק בתוצאה שהתקבלה. חשוב לציין, שהחזון צריך להיות מציאותי ובר השגה ולא כזה שיהיה בדיוני.

הגדרת מטרה
הגדרת מטרה לעצמנו בצורה ברורה ובמילים פשוטות זו שאליה אנו שואפים להגיע, שהרי איך ניתן להגיע למטרה אם לא הוגדרה? במסגרת הגדרת המטרה עלינו לקבוע מטרות קצרות יעד בכדי שהצלחות קטנות אלה יעודדו את המשך התהליך כולו.

ניתן לומר 'אני מגדיר לעצמי מטרה להיות רזה' השאלה עד כמה הגוף מסוגל ומהו הקו האדום שהגוף מתיר לנו להגיע אליו, מפני שלהגדרת המטרה נכנסים גם אלמנט גנטי, גורמים סיבתיים, נקודת זמן התחלתית שממנה הגענו לעודפי משקל וכדומיהם.

תוכנית פעולה
בכדי להגיע לידי מימוש המטרה שהוגדרה מלכתחילה עלינו לתכנן את הדרך בה נפעל בדיוק כפי שאנו מחליטים לצאת לטיול ואנחנו מתכננים את המסלול בטרם יציאה לדרך, במידה שווה יש להגדיר מהי נקודת היציאה לדרך בה נפסע ועד להגשמתה. חשוב לציין, שהדרך צריכה להיות מושרשת בצורה כזו שניתן לשמר המטרה גם לאחר שהושגה בכדי להימנע מלהיכנס למצבי אקורדיון - ירידה, עליה וחוזר חלילה.

הגדרת זמנים
בכל הקיים ביקום ישנו תזמון ומקצב, כך גם עלינו לקבוע לעצמנו זמנים, זאת על מנת שנישאר בתדר של תנועה קבועה קדימה, כפי שכדור הארץ מסתובב בזמנים קבועים, היממה המכילה תנועתיות מרגע זריחת השמש ועד זריחתה ביום שלמחרת בשנית, בדרך דומה ישנם זמנים ייחודיים לכל איברי הגוף ופעילותם וחשוב לדעת לתזמן זאת נכונה. תוכנית הפעולה צריכה להתאים לסינכרון בין היקום ועד לרמת התא בגוף כשערכים תזונתיים משמרים זאת.

להגדרת זמנים ישנה חשיבות נוספת, לאחר שנשיב על השאלה היכן אנו רוצים להיות בעוד שנה, בעוד 3 שנים ובעוד 5 שנים, יתאפשר תכנון נכון לפעולה בצורה היעילה ביותר.

ביכולתם של תוכנית פעולה והגדרת זמנים להגשמת מטרה, לאפשר לנו לעמוד איתנים מול בעלי דעות שונות משלנו, מבלי לאפשר להם להסיח מחשבתנו מהמסלול בו בחרנו לפסוע.

משאבים נדרשים
אדם צריך להכיר את המשאבים העומדים לרשותו, חשוב להבין כי שינוי אורח חיים בתחילת הדרך, יראה כביכול יקר, הרצון לחסוך בעלויות הוא אחד הגורמים לשבירת סגנון חיים בריא. כשאדם מכיר את המשאבים העומדים לרשותו ואלה הנדרשים לשינוי ממצב קיים לעבר בריאות והרזיה יתהווה תהליך קל יותר.

כשעושים שינוי תזונתי, טעות היא לגשת למזווה לזרוק את כל הקיים ולרכוש חדש מהסוג המועדף, חשוב לדעת למזג בין שני עולמות - זה הקיים עד לאותה נקודה וזה החדש יכנס בהדרגתיות באופן בו העלויות יילכו ויקטנו. כלומר, מדובר בהתהוות ויצירתיות בשילוב הקיים והחדש, כשבהמשך הדרך המלאי הישן נגמר ונשארים מרכיבים תזונתיים בריאים ואיכותיים היוצרים בריאות והרזייה לאורך זמן.

קהילה תומכת
בתזונה הוליסטית ישנו דובדבן בקצהו, הדובדבן הוא הפחתת עודפי משקל מיותרים, הרזיה שמלכתחילה חשבנו ושאפנו אליה. לכל אדם ישנם מעגלים חברתיים ביניהם יש מתנגדים החוששים מסגנון חיים שאינו ידוע ומוכר להם, בעלי דיעות אלה מביעים דעתם בקול רם מבלי לחשוש אך דעתם בעיקר מבוססת על חוסר ידיעה והבנה לנושא תזונה ובריאות. עם זאת, רבים כיום בעלי מודעות לחשיבותם הרבה של איכויות המזון ורבים שואפים לגעת בנושא.


מאוד חשוב לשמר מעגלי חיים קיימים, להגדילם ולהוסיף מעגלים חדשים, כשאלה מסביבנו יהיו בעלי דיעות וגישות חיוביות, מאחר והם חלק מעולמנו להם יש השפעה מסוימת על דעתנו ועלינו למנוע מהם להסיח דעתנו מיצירת בריאות בטענות שוא.

נקודה חשובה נוספת יש לקהילה שמסביבנו היא הצורך שלנו בעידוד ותמיכה, אדם שיקטין את ערכנו וגישתנו הבריאותית מהווים מלכודות קטנות הנמצאות כמהמורות בדרך. כאשר משקיעים מחשבה על מי מהם יכול לסייע לנו לעמוד ביעד שקבענו, שיתמכו ויעודדו נפשית ורוחנית.

יצירת סביבה שאינה באמת תומכת, תהווה רף שיש להילחם בו ללא הרף ובכל פעם שנפגש עימו. מצד אחד טובה ויפה הצניעות ומצד שני עלינו למצוא את הקו הדק המפריד בין השתיקה לבין הצהרות על חזון ויעד.

אני אישית, מעולם לא הצהרתי בקול רם שאני רוצה להיות בעלת משקל של 60 ק"ג מאידך, ציינתי על שינוי אורח חיים שתוצאתם הובילה לירידה במשקל וזהו הרווח המישני כשהמטרה הראשונית הייתה השקעה מחשבתית ליצירת בריאות איתנה ויציבה עד כי יש מי שפוערים פה להצלחתי הגדולה.

הרי אין משנה איך יראה הגוף אם ישנו חוסר איזון בריאותי, הדאגה צריכה להיות כלפי פנים ולא כלפי חוץ כלומר, הדאגה צריכה להיות  מופנית כלפי בריאות אישית ולא כלפי מה האחר חושב.

אמונות מקדמות ומעכבות
לכל אדם ישנם אמונות שונות, אלה שהושרשו בנו במסגרות החיים ואלה שאימצנו לעצמנו בהתאמה לצרכינו. לעיתים מתקיימים קונפליקטים בין אמונה השוכנת בתוכני כמחסן גרוטאות חלודות שאינם משרתים אותנו עוד בשום דרך במהלך כל השנים. אמונות אלה לרוב מעכבות אותנו ומונעות מאיתנו להתקדם לעבר מטרה שהגדרנו לעצמנו.

ישנו קושי ליצור בריאות כשסופרים קלוריות למוצר בריאותי, כלומר, ישנו קונפליקט בין הערך הקלורי לערך התזונתי בריאותי, כפי שלא ניתן להשוות בין ערכו של שמן סויה מזוכך הידוע שהגוף מתרגמו כרעיל ומזיק בריאותית לבין שמן זית, שמן אבוקדו ושומשום, הידועים כי אותם הגוף מסוגל לעכל ביתר קלות ולמצות מהם את החומצות החיוניות לתפקודו התקין. הדבר המקשר היחידי בין שמנים איכותיים ואלה שאינם כך זוהי הכמות ולכן, מי שהשכיל ולמד בתחום התזונה יוכל להגדיר מינונים מדוייקים ליצירת הליך הדרגתי מבוקר לאיזון משקל והרזיה. דוגמה נוספת לאמונה מקדמת ומעכבת ניתן לקרוא במאמר על לחמים ולחמניות בנושא סוגי קמחים.

פרדיגמות
כפי שהאמונות מושרשות בנו או שאמצנו לעצמנו, כך הדבר לגבי דפוסי מחשבה אישיים. לעיתים דפוסים מחשבתיים אינם עוד משרתים מטרות חדשות שאנו מעוניינים להגיע אליהם, אלא תוקעים אותנו בעבר או בזכרונות העבר. מאחר והחיים ממשיכים קדימה עלינו לדעת להניח את העבר במקומו ולהביט על כאן ועכשיו, על ההווה שהרי כל פעילות הנעשית כעת, בעוד רגע תשפיע על העתיד.

חשוב מאוד לדעת לזהות פרדיגמות ישנות כמו: תפיסות סובייקטיביות שלי לגבי עצמי והחלפתם באחרות חדשות שמטרתם לסייע בהשגת מטרות יעד. אם ברגע זה אומר 'אני עייפה' לא ייקח זמן רב עד אשר אתחיל לפהק, כך שבנושא פרדיגמות נכנסת גם חשיבותה הרבה של מחייבה (ס.צ.), בכוחה של מחשבה חיובית ליצור פתיחות לקבלת הדבר הרצוי לנו ולהשגתו.

ניהול עצמי
בכדי ליצור מצב בו אנו חיים בצורה בריאותית וניזונים ממרכיבים בריאותיים בשילוב הרגלים חדשים חשוב לדעת לנהל עצמנו בצורה שהשינוי יקל עלינו עד שיושרש כהרגל. הכלים הניתנים בתזונה הוליסטית מטרתם ליצור מצב של שימור הישגים נוכחיים ואלה שיבואו בעתיד ביחד עם בריאות יציבה.

הגעה למטרת יעד
כשנכנסים להליך דיאטתי המטרה היא להפחית משקל בתקופה מסוימת אך בסיומה המחשבה הרצה בראש 'הגעתי לנקודה הרצויה ומכאן אני חופשי', זוהי טעות ביסודה הנובעת משימוש במצרכים שאיכותם וערכם נמוכים ואינם תורמים לבריאות כללית ואיזון הגוף, איזון הבריאות ואיזון אנרגטי, מאחר והגוף מזהה מרכיבים ודרישתו המושפעת מצורת המחשבה מעודדת צריכה מוגברת.

אדם אינו יכול לכל אורך חייו לחשב קלוריות, כוכבים ונקודות על כל פירור הנכנס לפיו אך אדם כן יכול לפתח רמות מודעות עצמית לצרכי גופו ומכאן, שאין צורך בכל חישוב מתמטי כלשהו אלא רק להכיר באיכויות והערכים התזונתיים, הכרת מעגלי סנכרון ותזמון נכונים, למידת תפקודי איברים ומכאן יוכל לצאת לדרך עצמאית ולנהל אורח חיים בריא בכוחות עצמו ולפי טעמו האישי. ידע נרחב פיזיולוגי ומטאפיזי מהווים כוח ועוצמה פנימית אישית המאפשרים ליצור בריאות יציבה עם שמירת תוצאה שהתקבלה. 

שמירה על הקיים
בכדי לשמר תוצאה רצויה שהתקבלה, חשוב לצאת לדרך חיים חדשה עם דפוסי התנהגות, דפוסי מחשבה והתנהלות והרגלים חדשים הבונים יחדיו גוף בריא. חשוב לזכור לעצור מעת לעת ולבצע בדיקה אישית אם אנחנו נמצאים במסלול חיים בריא או שמא סטינו מדרכנו. ניתן לעשות זאת באמצעות הרצאות וסדנאות בנושאי תזונה ובריאות. בדיקה עצמית וריענון מסייעים רבות בשמירת איזון משקל ואיזון בריאות שהרי מול עינינו עומדת המטרה הגבוה מעל הכול - בריאות ואיכות חיים וכל מה שעלול לסכן קיומנו עלינו להרחיק מאיתנו עד כמה שניתן.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

אורח חיים, דיאטה, תזונה הוליסטית, נקודות חשיבה בהרזיה, הרזיה, דפוסי מחשבה